Produktionsår: 2005
Varighed: 87 min.
Instruktør: Kasper Barfoed,
Medvirkende: Julie Grundtvig WesterNicklas Svale AndersenChristian Heldbo WienbergFrederikke Thomassen,

Af: Mikael Arendt Laursen - 10.08.2007

Jeg kan lige så godt lægge ud med det samme: "Tempelriddernes skat" er et brag af en familiefilm! Det er en velspillet film, en spændende historie og dygtige skuespillere – både børn og voksne!

Efter et hurtigt resumé af tempelriddernes historie i indledningen af filmen, skifter vi til kysten ud for Bornholm, hvor den 12-årige Katrine og hendes far er på vej på sommerferie i deres sejlbåd. Og den dramatiske historie begynder da også med det samme, da båden lægger til i Allinge havn. Her møder faderens ven, præsten Johannes, dem, og med det samme fornemmer Katrine, at der er noget mystisk på færde. Herefter præsenteres vi for de egentlige hovedpersoner. Det er naturligvis Katrine, som sammen med sin far er de mest centrale figurer i filmen. Hun er også lederen blandt de fire børn, som tager på jagt efter tempelriddernes skat. Så er der drengen Nis, som er bogormen og historienørden. Han er den, der hele tiden forstår at læse de tegn, der dukker op på deres tur rundt på øen. Fie er Nis’ lillesøster, og hun er den søde, snedige, gammelkloge og til tider smadderirriterende lillesøster, som på mange måder er med til at bære filmen med hendes umiddelbare, barnlige charme. Til slut er der Mathias, som er den stærke, sportstrænede dreng, som har modet, når de andre holder sig lidt tilbage. Havde de lige været én mere, havde sammenligningen med min drengetids De 5-bøger været helt oplagt!

Nis har fundet ud af, at der er et eller andet med en hemmelig dør i Olsker rundkirke. Børnene finder døren og opdager tegn på tempelriddernes eksistens og et hemmeligt broderskab, som siden skal volde dem store problemer. Det viser sig også, at præsten Johannes har noget med broderskabet at gøre, og da han kort efter myrdes, tager begivenhederne for alvor fart. Turen går blandt andet til Hammershus midt om natten, og inden de fire venner ser sig om, har de kutteklædte mænd efter sig på brølende motorcykler! Til sidst peger alle spor mod Østerlars rundkirke, hvor filmens handlingsmæssige højdepunkt nås i en spændende finale. Og jeg vil naturligvis ikke afsløre, om børnene finder tempelriddernes skat, eller - for den sags skyld - hvad den består af!

"Tempelriddernes skat" er en velproduceret og velfungerende film, hvor skønne billeder fra solskinsøen Bornholm sammen med flotte skuespilspræstationer er med til at give én en helstøbt oplevelse af en dansk familiefilm, når den er bedst. Jeg får umiddelbart associationer til fx "Oskar og Josefine", hvis jeg skal finde noget at sammenligne med. Børnene har en gennemgående sjov dialog, som fx da Katrine tidligt i filmen møder Nis og siger: "Du er det underligste menneske, jeg kender!" "Tak!", kommer svaret prompte fra Nis, som klart tager Katrines udtalelse som et kompliment. Og der er mange flere, så her vil måske især det voksne publikum ofte trække på smilebåndet, hvilket også vil være tilfældet i de mange små situationer mellem de to søskende Fie og Nis!

Skal man tage de meget kritiske briller på, kan man ærgre sig lidt over et par tekniske kiks, som fx da Nis lynhurtigt tager en kopi af en gammel ring og en gammel nøgle på overhead-transparenter, og med det samme kan lægge mønstrene fra disse to ting over hinanden og se et mønster. Så let er det altså ikke! Og da børnene på et tidspunkt bliver nødt til at tage Katrines fars båd, er det fint vejr inde på kajen, men da de sejler, er der nærmest storm! Eller da de senere går i land igen, er vejret pludselig helt fint igen! Dramatisk, men ret urealistisk, og et par ærgerlige små detaljer i en ellers flot film. Man kan også diskutere, hvor tit Sony Ericssons telefoner med Tdc's logo i displayet med rimelighed kan dukke op i en familiefilm, ligesom et Blockbuster-kort efter min mening spiller en lidt for stor rolle. Men det er desværre blevet så moderne med product placement. Sprogligt er det lykkedes folkene bag denne film at holde en for nyere danske film helt utroligt god tone, hvor kun to bandeord smutter igennem – så vidt jeg lige lagde mærke til det. Det skal filmen også have stor ros for! Det er virkelig dejligt at opleve, at man stadig kan lave danske film, uden at hvert femte ord skal være et bandeord.

Ja, konklusionen er klar fra min side. "Tempelriddernes skat" er en af de bedste danske familiefilm, jeg endnu har set. Den kan anbefales på det varmeste! Og er man selv far til en ung teenagedatter, er det bestemt kun med til at gøre filmen endnu bedre!

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).