• HAMMARSKJÖLD nu i biografen

• THE ZONE OF INTEREST nu på dvd og blu-ray

Synkefri

I 1981 forliser den synkefri redningsbåd RF2 under en redningsaktion ved Hirtshals havn, og ni mænd mister livet. Styrmanden får skylden for ulykken, men hans søn sætter sig for at efterforske sagen og rense sin fars navn.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Danske film
Varighed: 100 min.
Instruktør: Christian Andersen,
Medvirkende: Sylvester ByderIben DornerAnne Sofie EspersenAnders Brink Madsen,
 Sorg,

Af: Henrik Højlund - 09.12.2023

EN STÆRK FORTÆLLING

Det var mærkeligt for mig at se filmen "Synkefri" om den tragiske hændelse i efteråret 1981, da redningsbåden i Hirtshals RF2 gik ned med alle redningsfolk ombord. Jeg vendte tilbage til mange følelsesfulde minder i min opvækst-by Hirtshals. Følelser forbundet med drukneulykken et par uger forinden, hvor min Hirtshals-ven Jørn Holm, som var blevet fisker, gik ned med fiskekutter og fiskerkollega lige udenfor havnen. Jeg var selvfølgelig med til begravelsen nogle dage efter. Og så sker det kort efter med en anden kutter og med det redningsmandskab, som skulle prøve at redde de tre i fiskekutteren, i alt ni menneskers drukning. Det første med min ven var stærkt følelsesrelationelt. Det sidste var bare helt ubegribeligt.

Bearbejdning af sorgen
Og oveni disse følelser bankede andre følelser på. Følelser forbundet med min fars helt pludselige, tidlige sygdomsdød, ti år tidligere. Filmens hovedpersoner, som lige så pludseligt tabte en far, en ægtefælle, en søn, en ven – dette fuldstændigt uventede tab af et menneske helt tæt på én. Hvor står den efterladte? Hvor bevæger han eller hun sig hen? Minder meldte sig om os hjemmeboende seks børns klart udtalte ønske til mor om ikke at tale om vores far. Vi ville bare videre. Eller hvordan var det egentlig med 'vi'. Mon vi alle seks havde det på samme måde i så henseende? Jeg havde det sådan. Jeg, 11 år gammel, ville ud af ulykken, af sorgen, af savnet, tilbage til normallivet. Men de andre? Og min mor? Hun fortalte langt senere, hvor vanskeligt det var for hende at leve med, at vi ikke ville tale med hende de første år om vores far. I filmen vender det delvis modsat. Sønnen af redningsbådens kaptajn er dybt frustreret over morens tavshed om tabet. Savner hun ham ikke? Jo, hun savnede stærkt. Vi får et glimt inden druknedøden af deres stærke hjerte- og kropsforbundethed. Men hun holder sig efterfølgende oven vande med stor styrke, bl.a. i kraft af lavmæltheden omkring det helt ubærlige tab. Modsætningen mellem mor og søn i tabsreaktionen kulminerer i en stærk scene.

Oveni disse følelser kom selvfølgelig også mine følelser forbundet med selve byen Hirtshals, med miljøet, med alt det, der gemmer sig i minder fra barndoms- og teenageårene.

Den synkefri båd der sank
Filmen sætter fokus på flere ting. Dels på den konkrete historie om den splinternye redningsbåd RF2, som sank lige udenfor havnen i forsøget på at redde de eventuelt overlevende fra fiskekutteren. RF2 var fremstillet som fuldstændig synkefri. Derfor fik redningsfolkene i første omgang skylden for ulykken. Sidenhen viste det sig, at redningsbåden på ingen måde var synkefri, den var tværtimod bygget fejlagtigt, så den ender med at ligge med bunden i vejret i havet, med alle seks redningsfolk uhjælpeligt indelukkede i båden.

Filmen bygger historien op om processen fra den helt fejlagtige forklaring på bådsynkningen, til sandheden kom frem. Sønnen af redningsbådens kaptajn tager fat i det, og løber ind i meget lokalmodstand, samtidig med konfrontationen med moren. Historien bliver på den måde også en variant af den evige historie om, hvordan den, der bringer sandheden frem, risikerer at blive underkuet af dem, der ikke ønsker sandheden.

Personligt præg
Filmens fortælling lander i en forsoning. Måske en anelse forenklet. Men på sin vis helt i tråd med hele filmens grundfarve af et miljø, som på én og samme tid har en meget enkel, ligefrem og til tider meget grov tone, og samtidig ganske ordfattig. Meget tæt på det, jeg husker fra det Hirtshals, jeg voksede op i.

Filmen kan også ses som variant af noget, der kan melde sig i ethvert menneskes liv, nemlig muligheden for at 'opstandelse' kan komme efter død. Et genopvækket liv, noget nyt og håbefuldt, efter det øjensynlige fuldstændige tab af alt liv og håb.

Filmens instruktør, Christian Andersen, er søn af hende, der var gift med kaptajnen i RF2. Der er personlig tilknytning til historien. Det mærker man.

Bedømmelse: 3.9 af 6. 8 stemme(r).