Menneskene lever gennem robotkopier af sig selv, som de styrer uden at forlade deres hjem. Det giver en smuk verden uden kriminalitet, indtil noget går helt galt.

ActionScience fictionThriller
Varighed: 89 min.
Instruktør: Jonathan Mostow,
Medvirkende: Bruce WillisRadha MitchellRosamund PikeBoris Kodjoe,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 05.10.2012

Hvis der står Bruce Willis på rollelisten, så står filmen også på ønskesedlen. Man er næsten altid godt underholdt, når han er med. "Surrogates" dukkede også op på gavebordet. Det var en overraskende oplevelse at se den. Vi tror, den skal ses som en slags eventyr. Alt er skildret som i nutiden, bortset fra, at nogen har opfundet robotter, som man kan fjernstyre med sine hjerneimpulser fra hjemmets bedste stol. Man sender sin robot på arbejde og i byen og bliver hjemme i sikkerhed. Surrogaterne, som robotterne meget passende kaldes, er ofte en forskønnet udgave af ejeren, så verden er "befolket" af smukke og velfungerende surrogater. Verden er tilsyneladende perfekt uden dødelige ulykker, kriminalitet og racisme.

Visse grupper af mennesker ønsker ikke surrogaterne. De lever i reservater, hvor surrogaterne ikke har adgang. Et af disse reservater spiller en rolle i filmen. Den har en udpræget religiøs karakter og en karismatisk leder.

"Surrogates" har alt, hvad der hører til en actionfilm af biljagter og skyderier. Det hele får en lidt speciel drejning, fordi det foretages af surrogaterne. Nogle surrogater har fået evner, som ejeren ikke har. Man kan for eksempel købe ekstraudstyr i form af nattesyn, større springkraft eller superhurtig reaktionsevne. Fabrikanten af surrogaterne garanterer, at de farer og ulykker, surrogaterne bliver udsat for, aldrig kan slå tilbage på ejerne, der sidder behageligt derhjemme og styrer med sine hjerneimpulser. Men så bliver nogle ejere dræbt ved angreb på deres surrogater!

Flere af skuespillerne har både rollen som mennesket og dets surrogat. Alle bumser og skægstubbe er fjernet digitalt fra surrogaterne, så det er let at kende forskel. På et tidspunkt må FBI-agenten Greer (Bruce Willis) opgive sin surrogat og kaste sig ud i handlingen i egen person. Det skaber et helt særligt spil mellem ham og surrogaterne. Brugen af surrogater giver også en mulighed for forviklinger, for hvem er egentlig hvem?

Bedømt som en underholdende actionfilm, er den på det jævne. Dens styrke ligger i de mange eksistentielle vinkler, man kan se i den. Hvad sker der, når vi forsøger at skabe den perfekte verden? Når vi gemmer os bag en smuk facade op? Når vi vil leve vores liv i en rolle, som ikke er os selv, men kun noget, der ligner? Og hvad med følelseslivet? Filmen har ikke en speciel kristen pointe, men den kan sige en del om at vedgå, hvem man er. At være ærlig og møde andre i åbenhed og ærlighed uden filter.

"Surrogates" er baseret på en grafisk roman af samme navn, men den findes desværre ikke på dansk. Romanen er "menneskeliggjort" i filmen i modsætning til den grafiske roman Waltz with Bashir, der også som film fremstår grafisk.

Bedømmelse: 2.5 af 6. 2 stemme(r).