DramaKomedie
Produktionsår: 2007
Varighed: 87 min.
Instruktør: Frank Oz,
Medvirkende: Matthew MacFadyenAndy NymanDaisy DonovanAlan Tudyk,

Af: Thilde Moskjær Kofod - 01.02.2008

Rammen om komedien "Stor Opstandelse" er begravelsen af Howards far. Howard vil gerne have begivenheden til at forløbe roligt og værdigt, men da hele familien samles, truer de medbragte konflikter og uopgjorte opgør med at splitte det hele ad, og da faderens skeletter også begynder at falde ud af skabet, både konkret og billedligt, bliver Howard og hele hans familie virkelig sat på prøve. Det hele får en ekstra tand crazy-ness, da der dukker nogle valium op, som i virkeligheden er lsd.

"Stor Opstandelse" er i høj grad en britisk komedie med alt det positive, der kan lægges i den betegnelse. Filmen trækker på landets tradition for at kunne behandle intime familiekonflikter, slapstick al a Rowan Atkinson, det groteske og absurde som i Monty Python og ikke mindst briternes evne til at ironisere over deres egen opblæsthed og holden på etiketten. Den er godt instrueret og disponeret af instruktøren Frank Oz, som tidligere i sin karriere har lagt stemme til bl.a. Yoda fra "Star Wars" og Miss Piggy fra Muppet Show.

Historien blomstrer under den forholdsvis snævre ramme, der er sat om filmen: at den kun foregår i løbet af den eftermiddag, begravelsen skal finde sted. Der er ikke mange unødvendige udflugter og fortællinger, og selvom der er mange personer at holde rede på, går det forholdsvist let efter det første kvarter. Det er et ensemblespil, og filmen bæres i høj grad af de stærke skuespilpræstationer. De formår at gøre deres karakterer nuancerede og undgår at falde i klicheer og platheder på trods af, at filmen visse steder læner sig lige rigeligt af op ad disse.

Mht. ekstramateriale er dvd'en ubegribeligt ringe udrustet. Der er kun nogle trailers for andre film, og det er længe siden, jeg har set en dvd uden nogen som helst form for "bag om kameraet" eller "fraklippede scener".

Der er ikke så meget til eftertanke i filmen, udover en måske lidt påklistret morale om at holde sammen og elske på trods af fejl og mangler. Derfor kommer den heller ikke helt op at ringe i de høje stjerner, men inden for genren er det utrolig god, gedigen og ikke mindst sober underholdning, der sagtens kan tåle et par genkig.