Biografi/baseret på virkelig historieKrimiThriller
Varighed: 131 min.
Instruktør: Alejandro Monteverde,
Medvirkende: Jim CaviezelBill CampJavier GodinoEduardo Verástegui,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 04.11.2023

VOLDSOMT MISBRUG AF BØRN

Narkosmugling og trafficking af kvinder til prostitution er nogle af de mest indbringende aktiviteter for kriminelle over hele verden. Men den hurtigst voksende form for kriminalitet i den genre er trafficking af børn til pædofile overgrebsmænd. Ifølge filmen er den årlige omsætning af trafficking af mennesker vurderet til 150 milliarder dollars. Som én siger i filmen: "Kokain kan kun sælges én gang. Børn er lette at stjæle, og de kan sælges fem gange om dagen hver dag i ti år."

Ofrene skal befries
Filmen indledes i Honduras, hvor de to søskende, drengen Miguel på syv år og pigen Rocio på 10 år, kidnappes af en trafficking-gruppe. Tim Ballard (Jim Caviezel) var agent i Homeland Security I USA. Han arbejdede i en afdeling, der opsporede og arresterede pædofile. En kollega spurgte ham: "Hvor mange har du været med til at fange?" Svaret var 288. "Og hvor mange børn har du været med til at befri?" Ingen. Men en dag arresterede de en pædofil i Californien. Tim røbede for den pædofile, at han - efter at have set på videoer med børnesex i 12 år - selv havde fået lyst til at prøve sex med en mindreårig, og den pædofile lod sig narre. På den måde lykkedes det Tim at befri den nu otteårige Miguel. Men Miguels søster Rocio fandt han ikke. Han spurgte om lov til at tage til Honduras for at opspore hende, men det måtte han ikke, for Homeland Security opererer ikke i udlandet. Tims argument overfor sin chef lød: "Mit arbejde i denne afdeling, hvor jeg har set mange videoer med børnesex, river mig i stykker indvendig. Jeg har brug for at befri Rocio for at få samling på mig selv igen." Han brændte så meget for at finde Rocio, at han sagde sit job op, oprettede en organisation med det formål at befri børn, der var ofre for trafficking, sagde farvel til sin egen børneflok og hustruen, der støttede ham, og tog til Colombia. Og så er alt lagt tilrette for en spændende thriller. Og det er, hvad vi får.

En skrækkelig virkelighed
"Sound of Freedom" bygger på virkelige hændelser. Tim Ballard findes. Hans organisation og hans egen indsats har ført til befrielse af mange børn, og der er oprettet samarbejde på tværs af landegrænser for at standse den forfærdelige trafficking. Mange af personerne er også virkelige. Tim fik værdifuld hjælp af en betjent i Honduras og af en tidligere mafioso, der havde fået dårlig samvittighed og var begyndt at købe kidnappede børn for at levere dem tilbage til deres forældre. Flere af børnene i filmen er også autentiske. Noget af handlingen er fiktion, men de væsentligste begivenheder har fundet sted. Når du har set filmen, kan du læse mere her.

Kontroversiel
"Sound of Freedom" blev årets mest kontroversielle film i USA. Med et billetsalg på 184 mio. dollars er den nummer 10 på listen over bedst sælgende film i år, lige foran Indiana Jones and the Dial og Destany. For en dansk biografgænger kan det undre, hvad der skulle være så kontroversielt. Men også blandt danske anmeldere er bedømmelserne delte. En anmelder (vielskerserier.dk) skriver: "Men udførelsen [af filmen] og den kvælende måde, hvorpå kristendom bliver stopfodret ... ned i halsen på publikum, er vammelt." Da kristendommen kun indgår som to replikker i hele filmen, er det svært at forestille sig, hvad den anmelder har stødt sig på. Han må være påvirket af den amerikanske debat.

Kristen baggrund
Angel.com, der står bag "Sound of Freedom", er et kristent produktionsselskab, produceren Eduardo Verástegui (der er Pablo i filmen) er bekendende katolik, og Jim Caviezel, der på fremragende vis spiller Tim Ballard, spillede Jesus i Mel Gibsons The Passion of the Christ. Tim Ballard er også en troende kristen og har i et interview fortalt, at han gik ind i opgaven med at befri de kidnappede børn efter et kald fra Gud. Men det er ikke med i filmen, som kun i to citater nævner noget med kristendommen. Producenternes ønske har været at holde fokus skarpt på den hastigt voksende trafficking af børn. Der er mange film om narkosmugling, og en del film om trafficking af kvinder, men dette er den første væsentlige satsning, der skal informere om trafficking af børn. Det er på fornem vis lykkedes at skildre det bestialske misbrug af børn uden en eneste scene, hvor man ser det seksuelle. "Sound of Freedom" bliver ikke en milepæl i historien om kunstneriske film, men den har måske en mulighed for at blive den film, der på afgørende vis satte trafficking af børn på dagsordenen.

Filmen er kommet på dvd og blu-ray med danske undertekster. Kan købes hos cdon.dk

Bedømmelse: 4.8 af 6. 5 stemme(r).