Varighed: 106 min.
Instruktør: Sean McNamara,
Medvirkende: AnnaSophia RobbDennis QuaidHelen HuntCraig T. Nelson,

Af: Inge Lise Diaminda - 12.06.2012

Tro og viljestyrke
"Soul Surfer" er noget så sjældent som en film, der handler om, hvordan en kristen familie kommer igennem en krise.

Filmen er baseret på den sande historie om Bethany Hamilton, der i 2003 som 13-årig blev angrebet af en tigerhaj. Hele familien Hamilton er inkarnerede surfere og bosat på Hawaii. I filmen følger vi Bethanys liv før, under og efter ulykken med hovedvægten på hendes kamp for at komme tilbage til professionel surfing og et meningsfyldt liv. Undervejs får hun hjælp af sin tro på Gud, sin ukuelige viljestyrke, sine omsorgsfulde forældre og en leder af en kristen ungdomsgruppe. Filmen tager fat på store spørgsmål som lidelsens: Hvorfor Gud? Hvordan kan en ulykke være Guds plan for mit liv? Hvad skal jeg bruge mit liv på? Det første spørgsmål besvares klogt nok ikke direkte – men de to andre gives der – ikke et universelt svar på – men derimod et konkret bud på i Bethanys historie, hvilket vil virke opmuntrende og inspirerende for mange.

Dejlig stueren
Da filmen foregår på Hawaii i et strand- og surfermiljø, får man lov at nyde det blå, brusende hav og de energiske, unge surfere en hel del. Filmen har derfor masser af letpåklædte (unge) mennesker kun iført shorts eller små badedragter. Filmen er dog dejligt fri for fysiske og verbale perversiteter, ligesom der heller ikke forekommer udpenslet vold. Hajangrebet er meget nedtonet, akkurat som det - ifølge Bethany - var i virkeligheden. Vi ser den blodige armstump, som hajen efterlader, men der svælges på ingen måde i blod og rædsel.

Ufortjent kritik?
Kritiske røster har beskyldt filmen for at være for sukkersød og klicheagtig i sin fremstilling af Bethany og hendes familie. Det kan være en svær kunst at filmatisere et forløb, hvor et menneske langsomt gennem modgang må kæmpe sig frem til et nyt ståsted, - uden at det bliver overfladisk og utroværdigt. "Soul Surfer" balancerer en smule vaklende på den knivsæg. På den anden side er det faktisk inspirerende at se kristne, som taler og opfører sig næsten ideelt. Den slags rollemodeller er der langt imellem i amerikanske film, og måske virker det derfor både stærkt, men også næsten utroligt. På trods af sin idealiserende fremstilling er "Soul Surfer" en opløftende film, som nok umiddelbart vil appellere mest til unge samt familier med større børn. Tag gerne en snak bagefter om nogle af de spørgsmål, som filmen rejser.

Filmen er baseret på bogen Soul Surfer af Bethany Hamilton, Sheryl Berk og Rick Bundschuh. Der kan desuden findes mere info på følgende hjemmesider: bethanyhamilton.com og www.soulsurfer.com

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).