• BLACKBERRY nu på filmstriben.dk udover dvd

• TEMA DANSKE FILM fx biografaktuelle ROM

Søstrene Gusmãos usynlige liv

a vida invisível

I 1950'ernes varme og farverige Brasilien er to søstre klar til at forlade familien og finde deres egen lykke. Men det kan være voldsomt svært at finde lykken som kvinde i et meget mandsdomineret samfund.

Produktionsår: 2019
Varighed: 139 min.
Instruktør: Karim Aïnouz,
Medvirkende: Julia StocklerCarol DuarteAntónio Fonseca,

Af: Hanne Grove og Sprint Aagaard Korsholm - 25.11.2020

TO SØSTERE OG DOMINERENDE MÆND

I 1950'ernes Rio de Janeiro er to unge søstre ved at springe ud i livet. Storesøster Guida (Julia Stockler) forelsker sig i en sømand og forlader den lille familie, hvor faren Manoel (António Fonseca) er bager og moren hjemmegående. Lillesøster Euridice (Carol Duarte) lever og ånder for sin store drøm: at blive koncertpianist på konservatoriet i Wien. Begge kvinder har drømmen om at komme væk fra det meget snævre miljø, de er vokset op i. Filmen bruger sine over to timer på at fortælle hele historien om de to, næsten indtil den sidstes død.

Trist film
Plottet skal ikke røbes, men det skal siges tydeligt, at det er en barsk film. Barsk, fordi den viser, hvor ødelagt liv kan blive, når skæbnen er imod. Barsk, fordi der vises nogle meget ubehagelige sex-scener. Ubehagelige, ikke så meget på grund af selve det seksuelle, men fordi det bruges til at vise, hvor lidt kærlighed og hvor meget ulykke der er i deres liv. Hele filmen er meget ladet med følelsesindtryk og stemninger, der kan opleves lige så ulideligt fugtige og varme, som det brasilianske vejr. Der er glimt af håb og glæde – men hvis du har det trist efter at have set en film, der beskriver stor menneskelig ulykke og ikke ender særlig godt, skal du nok ikke se denne. Filmens form er i øvrigt farverig og stemningspræget – men på den lidt langtrukne måde. Filmen er vinder af Un Certain Regard på Cannes Filmfestivalen.

Mandsdomineret samfund
Derimod er det en god film at se, hvis du kan holde til at drages ind i et følelsesunivers, der i det ydre er formet af et samfund, hvor kvinder mest er fødemaskiner og sexleverandører og hjemmegående medhjælpere. Et samfund, hvor en respektabel far hellere forviser sin datter, når hun har Fbragt skam over familien" end tilgiver hende og hjælper hende. Et samfund, hvor ægte kærlighed kan have meget trange kår – men samtidig kan findes de steder, hvor det respektable borgerskab ikke kommer (undtagen lige en del af det mandlige borgerskab, der skal have afløb for deres sextrang). Kærligheden mellem de to søstre udsættes for mange prøvelser – se filmen og find ud af, om den usynlige søskendekærlighed holder livet igennem. Filmen foregår i en katolsk kultur, hvor ydre ritualer som bordbøn og den slags er med i hverdagen, og hvor etikken præges af kirkens moralske bud. Desværre præges kulturen ikke meget af Bibelens bud om næstekærlighed og tilgivelse. Ingen af hovedpersonerne søger Guds hjælp på noget tidspunkt. Deres eneste hjælp synes at være at finde i kærlige mennesker, der vil dem det godt. Og den slags kan findes de mest uventede steder.