Varighed: 115 min.
Instruktør: Paul Gross,
Medvirkende: Paul GrossCaroline DhavernasJoe DinicolMeredith Bailey,
 Mod,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 08.12.2009

Stolthed og fordom møder Saving Private Ryan. Sådan kan "Slaget ved Passendale" beskrives. En film hvor vi ikke snydes for krigsfilmens klassiker: romancen mellem soldaten og sygeplejersken.

Sammen med et par venner satte jeg mig til at se filmen i den tro, at der var tale om en flot film med en masse gode krigsscener. De forventninger blev ikke indfriet! Selve krigen fylder ikke meget i "Slaget ved Passendale", hvor vægten i stedet er på at fortælle om baggrunden for, hvorfor vor hovedperson drager i krig. Og som så ofte før skal begrundelsen findes i kærligheden.

Vi befinder os i Canada under første verdenskrig. Soldaten Michael Dunne vender hjem efter at være kommet til skade under kamp i Frankrig. På felthospitalet mødte han den mystiske og attraktive sygeplejerske Sarah, som han bliver tiltrukket af. Vel hjemme i Canada støder han igen på Sarah, og straks blusser hans interesse for hende op igen med en forudsigelig udvikling til følge.

Sideløbende med dette følger vi Sarahs lillebror David, der grundet sin voldsomme astma ikke er egnet til at drage i krig. Hans kommende svigerfar synes ikke om ham, primært fordi han ikke har aftjent sin værnepligt. Han søger ind igen, og her er det så tilfældigvis Michael, der skal tage stilling til hans ansøgning, og han afviser ham. Tingene kompliceres, da Sarah finder ud af, at hendes far kæmpede på tyskernes side, og at de har tysk blod i årerne.

Stik imod Sarahs ønsker hjælper Davids kommende svigerfar ham ind i hæren med den skjulte forventning, at han vil dø i slaget, og derfor ikke kan blive gift med hans datter. Dermed er David klar til at indtage sin plads i Canadas bidrag til førsteverdenskrig. Da det går op for Sarah, hvad der er sket, indvilliger Michael i at tage med David i krig for at beskytte ham. Hvad gør man ikke for at få fingre i sygeplejersken?

David, Michael og resten af soldaterne drager af sted og involveres i et af første verdenskrigs blodigste slag, slaget ved Passendale, hvor de kæmper en umulig kamp mod overmagten. I øvrigt dukker Sarah pludselig op her, igen som sygeplejerske for de sårede soldater. Kampen får uheldige konsekvenser for mange af deltagerne, heriblandt en af vore hovedpersoner, mens en anden får æren af den ultimative helterolle. Hvem der er tale om, skal ikke afsløres her.

"Slaget ved Passendale" er en flot film, men den sætter sig mellem to stole i forsøget på at forene to forskellige genrer. Det lykkedes desværre ikke rigtigt. Historien er såmænd gribende nok, om end den er meget forudsigelig. Helten, der er parat til at ofre alt for kærligheden, har vi mødt utallige gange.

I betragtning af, hvad filmens indpakning og omtale lægger op til, skuffes man af den ganske lille del, der omhandler selve krigen. I stedet trækkes vi igennem lange passager med kærligheden i centrum. Det kan såmænd være godt nok, bare ikke når man har inviteret et par gutter på krigsfilm!