Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Camilla Sørensen og Dorthe Lindbjerg - 26.08.2008

Om mode og mænd
Sex and the City: The Movie omhandler fire emner: Mode, parforhold, sex og veninder. Alle fire emner er noget, vi som kvinder ikke bliver færdige med at diskutere og forholde os til. De forandrer sig hele tiden. Forandringerne sker, fordi vi forandres, vi bliver ældre, får nye venner, parforholdet udvikler sig, moden forandres, osv. Derfor er filmens emner aktuelle, og mange kvinder oplever den underholdende.

Interessen for mode er gennemgående. Sarah Jessica Parker, som spiller Carrie Bradshaw i filmen, er udnævnt til at være et stilikon, og hendes forbrug af sko, tasker og andre accessories har inspireret kvinder i hele verden. I filmen ser vi, at de shopper løs, har penge nok og ikke noget budget at forholde sig til. De køber dyre mærker så som Dior, Louis Vitton osv., og det smitter. Realistisk set ved vi godt, at vi måske ikke har mulighed for eller ønsker at bruge lige så mange penge på tøj, men når en dårlig dag skal reddes med lidt shopping, så kan sand lykke let forveksles med at få det, vi peger på.

Det kunne være rigtig godt at gøre os nogle overvejelser om, om det er selve længslen efter tøjet eller at eje tøjet, der tilfredsstiller os. Der findes ikke nødvendigvis en kristen facitliste for, hvad man skal købe og ikke købe. Men et kristent livs- og menneskesyn lærer os, at livets lykke og mening ikke primært ligger i det materielle, men i relationer – nære, ægte og forpligtende relationer til Gud og vort medmenneske. Derfor er det også værd at notere sig, at reklameindustrien og modehusene, lover os en vare, de hverken kan eller vil levere. At forsøge at komme fri af tomhed og kedsomhed gennem enten den ene eller anden form for materialisme er en dårlig kur - en kur som blot øger tristheden og fortvivlelsen - den helbreder ikke. Derfor giver det også god mening, når Jesus i Matthæusevangeliet 6,19 siger: "Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være."

Parforhold, ægteskab og sex fylder meget i filmen, hvilket ikke er den store overraskelse. De fire kvinder gør sig mange overvejelser om, hvad der er godt og skidt i deres forhold, hvad de ønsker af deres partner osv. Filmen fanger sit publikum ved at inddrage os i de erfaringer og overvejelser, som Carrie, Miranda, Samantha og Charlotte gør sig. Vi sidder og følger med i, hvad de oplever. Vi har brug for nogle, vi kan spejle os i, og de fire kvinder repræsenterer forskellige holdninger til parforholdet.

Det er spændende at følge med i, hvordan Miranda klarer sit "hverdagsprægede" ægteskab og sin karriere, hvordan Samantha forsøger kun at holde sig til én mand, hvordan Carrie lever sammen med Big, og om Charlotte får indfriet sine forventninger til ægteskabet og ønsket om at være mor osv.

Midt i alle forholdene er det tydeligt, at kommunikationen er altafgørende, og at der er mange følelser på spil.

I filmen forsøger de alle at forholde sig til moralen om, at man er tro mod sin partner. Selv Samatha, der er kendt for at være afhængig af sex og har haft mange partnere, forsøger at holde sig til sin kæreste i flere år.

Her adskiller filmen sig fra tv-serien. Det er tydeligt, at kvinderne er blevet ældre og mere modne. De eksperimenterer ikke med forskellige partnere, sex-legetøj osv., men nu er de optaget af sex i deres parforhold.

Pigerne har i serien sat lighedstegn mellem det at være et seksuelt væsen og det at få tilfredsstillet deres behov for sex så meget, som de har lyst til. Det ses ikke på samme måde i filmen – dog ender det med, at Samantha opdager, at hun elsker sig selv højere end sin kæreste og går fra ham. Her prioriterer hun sig selv og sine egne behov frem for at pleje forholdet med sin kæreste. Filmen og tv-serien har det til fælles, at sex stadig bliver vist ucensureret, og det legaliseres, fordi det er en del af historien. Der har ikke på noget tidspunkt været en tydelig debat hverken i medierne eller mellem seerne om, hvorvidt filmens og seriens sexscener egentlig er porno. I filmen bliver sexscenerne en del af det offentlige rum, fordi vi sidder og ser på, og fordi man bl.a. kan se, hvad naboen foretager sig. Det bliver ikke kun vist, som noget parrene har for sig selv, så man som seer skal gætte sig resten. Uanset hvor afklaret vi eventuelt er i, at sex hører til inden for ægteskabet, så vil det for de fleste af os virke tiltrækkende og spændende at kunne leve sin seksualitet ud på en udforskende og afprøvende måde.

Filmen udfordrer i høj grad bibelsk samlivsetik og står i kontrast til de værdier, der springer ud af denne etik. Er vi derfor ikke bevidste om, hvad det gør ved os at se smarte og succesfulde kvinder være sammen med forskellige mænd, hvor det primært handler om sex eller er en stor del af det, så vil vi blive påvirket af det, om vi vil det eller ej. Derfor er det vigtigt, at vi hver især gør op med, hvad der styrer og påvirker os i forhold til mode, mænd, sex osv. Vi kan alle finde undskyldninger for at komme så tæt på den succes, som de fire piger har. Hvis vi ikke er bevidste om, hvilke succeskriterier vi har for vort liv, og hvilket livs- og menneskesyn vi bygger på, bliver det svært at undgå at blive påvirket af den verden, som Carrie, Charlotte, Samantha og Miranda lever i.

For de fire kvinder har noget helt særligt. De har et venskab, som de fleste kvinder eftertragter: et venskab, hvor der er plads til ærligt og frimodigt at være mig, som den jeg er, og hvor vi har noget til fælles. Disse fire kvinder har det til fælles, at de bor i New York, har været single, været i forskellige forhold, er optaget af moden og forsøger at finde ud af, hvordan de skal leve deres liv. De har et nært venskab, hvor de deler alt og får det fornødne modspil som sætter dem i stand til at tage sig sammen og komme videre. Tilgivelse er et tema, som også bringes op flere gange i filmen, og de har en særlig evne til at få bragt tingene på banen, få diskuteret det, tilgivet hinanden og komme videre uden at bære nag.

Deres venskab er en gave – her kan de føle sig elsket, stille spørgsmål om alt fra sex til deller uden at skulle leve op til noget. Sådan et fællesskab ønsker vi alle, og når alt kommer til alt, så er venskabet det, der bærer de fire kvinders succes.

Kvindernes venskab kan vi godt lære noget af, og særligt den frimodighed de har over for hinanden. De fortæller lige ud af posen, hvad der rører sig i deres liv, men bliver også udfordret af de forskellige normer og personlige grænser, de hver især har. Indimellem kan vi som kristne have svært ved at være ærlige om, hvilke tanker vi gør os om fx sex, parforhold, venskab osv. Vi tør måske ikke altid indrømme vores frustrationer eller tanker i frygt for at opleve, at "de andre" ikke tænker sådan, eller at det ikke er særligt "kristent". Er åbenhed og ærlighed ikke en væsentlig del af vort indbyrdes forhold, bliver vore venskaber heller ikke et reelt værn og en støtte til, at vi kan bevare en sund bibelsk sexualetik i en ofte sexualfikseret verden. Vi burde jo netop kunne dele de svære valg og overvejelser, vi står i, med hinanden for på den måde at støtte hinanden. Måske er det værd at overveje, at vi kommer til at opleve nye sider af hinanden, hvis vi tør være mere åbne over for hinanden, og at det kan være med til at berige venskabet, hvis man samtidig får en god snak om vores personlige grænser, og hvorfor de er, som de er.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!