ActionBiografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Sportsfilm
Varighed: 123 min.
Instruktør: Ron Howard,
Roman/manuskript: Peter Morgan,
Medvirkende: Chris HemsworthDaniel BrühlOlivia WildeAleandra Maria Lara,

Af: Mikael Arendt Laursen - 25.09.2013

1976 var en usædvanlig sæson i Formel 1. I årene forud havde to markante racerkørere meldt sig på banen og lært hinanden at kende i mindre klasser. De to kørere var James Hunt og Niki Lauda, og de blev meget hurtigt ærkerivaler. Englænderen Hunt var karismatisk og levede livet som sportens playboy. Han havde ét mål i livet: Bare én gang at vinde verdensmesterskabet i Formel 1, motorsportens ypperste klasse. Niki Lauda var en helt anden type. Han havde etableret sig som en indsigtsfuld og teknisk vidende kører allerede tidligt i sin karriere, og mod hans østrigske families ønsker valgte han at satse alt - både liv og penge - på motorsporten frem for en sikker post i farens finansvirksomhed. Og det gjorde han med stor succes.

"Rush" skildrer de to køreres karrierer frem til og med den fatale sæson 1976, hvor Niki Lauda kommer ud for en af de alvorligste ulykker i sportens historie og med nød og næppe overlever sine svære forbrændinger. Da han på ingen måde kan tåle at se, at Hunt kører sejr efter sejr hjem, mens han selv ligger på sygehuset, tvinger han sig tilbage i bilen efter bare fyrre dage og genoptager kampen om årets mesterskab. I sidste ende er ét point afgørende for, hvem der bliver verdensmester.

Og her har vi allerede fat i en af filmens store styrker: Dens autenticitet. Fra de første minutter bliver vi ført ind i en troværdig 70'er-stemning og motorsportens hårde, ucharmerende miljø bag kulisserne. Skuespillerne er velvalgte, da de både ligner de historiske personer og også taler som dem. Særligt fungerer Daniel Brühl (måske husker du ham fra filmen Good Bye, Lenin!) virkelig godt som den unge Lauda. Har man fulgt sporten gennem mange år og også interesseret sig for den historisk, vil man nikke genkendende til mange scener og detaljer. Man kan fx undre sig over, at Lauda ikke har hjelm på, da han bliver reddet ud af sin brændende bil på Nürnburgrings legendariske Nordschleife, men historiebøgerne fortæller, at hjelmen røg af, da han ramte barrieren.

Men filmen har også sine svagheder. På trods af, at hovedrolleindehaverne ligner deres historiske forbilleder rigtig godt, så virker mange af figurerne i filmen karikerede og todimensionale et godt stykke hen i handlingen. Når man komprimerer en så intens handling, der strækker sig over flere år, er der desværre også en fare for at overdramatisere enkelte scener for at skabe spænding i nuet, hvilket også sker nogle gange i "Rush".

Censuren har valgt at stemple "Rush" med den højeste aldersmærkning, og det er ikke uden grund. Lauda kommer ud for en voldsom ulykke, og gennem filmen følger vi hans kamp for at overleve og vende tilbage til sin sport. Forbrændinger er ikke kønne, og en række scener et stykke henne i filmen kan få selv voksne til at knibe øjnene lidt sammen. Samtidig skal det nævnes, at der også er nogle få sex- og nøgenscener undervejs, men de bruges generelt som en væsentlig del af personskildringerne og virker derfor ikke unødigt påtrængende.

Som stor fan af Formel 1 gennem rigtig mange år kan man ikke andet end holde af denne film. Ikke siden "Grand Prix" fra 1966 og "Le Mans" fra 1971 er der lavet en spillefilm om motorsporten på sportens præmisser. Det skal "Rush" have stor ros for. Det er en fornøjelse at se de gamle racerbiler med de store vinger, at følge kørernes kamp mod angsten for at blive det næste dødsoffer og at se de mange lækre detaljer i kameraernes panorering hen over asfalt, pitgarager, tilskuere og hele miljøet omkring en racerbane. Det er ikke som at være der selv, men det giver en god oplevelse.

Se den, og oplev suset!

Bedømmelse: 4.3 af 6. 3 stemme(r).