• Film med stikordet PÅSKE fx RISEN - på dvd og blu-ray og fx lån på bibliotek.dk

  • Thomas Vinterberg laver miniserie om BRØDRENE LØVEHJERTE

  • SOUND OF FREEDOM nu på dvd og blu-ray med danske undertekster. Kan købes hos cdon.dk

  • BIRTHRIGHT OUTLAW på VOD, fx på Blockbuster.dk

  • GOLDA nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

  • Bodilprisen 2024: BASTARDEN er bedste film på dvd og blu-ray

  • HOBBITTEN-filmene udgår fra Filmstriben.dk 31-3

Alle anmeldelser - Action

Risen

En slags efterfølger til Mel Gibsons "The Passion of the Christ", som fortæller en detektivhistorie om følgerne af Jesu opstandelse. En spændende film, som er tro over for Bibelens ånd.

ActionDramaTEMA BibelfilmAffirm films
Produktionsår: 2016
Varighed: 107 min.
Omfattet af CVLI-licens
Censur: 15 år
Instruktør: Kevin Reynolds,
Medvirkende: Joseph FiennesTom FeltonCliff Curtis,
Stikord:









Anmeldelse:

Af: Carsten Riis Jensen - 29.09.2016



TRO OVER FOR BIBELENS ÅND

Et spørgsmål om fortolkning
Mængden af bibelrelaterede film vokser, og det er både godt og skidt. Det er godt, fordi Bibelens beretninger fortjener at komme op på det store lærred, og fordi moderne computerteknologi kan visualisere ting, som førhen var umuligt at filme.

Men det har også vist sig at være skidt, for spørgsmålet er altid, hvilken fortolkning af Bibelens beretninger, der skal anvendes i filmatiseringerne. En film er altid en fortolkning, og det er der som sådan ikke noget underligt i, men der findes unægtelig fortolkninger, som er voldsomt spekulative, eller som behandler de bibelske beretninger som myter, legender eller blot fortolkningsnøgler til almene menneskelige forhold.

Af den grund har vi i årenes løb fået en række bibelrelaterede film, som for den, der blot ønsker en "ren" visualisering af historierne, er problematiske. Jeg tænker her på Noa og Exodus: Gods and Kings.

Med filmen "Risen" har vi nu fået en film, der i hvert fald nogenlunde holder sig til det faktiske, bibelske forlæg – men naturligvis stadig fortolkende, eftersom vi har at gøre med en detektivhistorie om en romersk tribun, som efter Jesu opstandelse forsøger at opklare, hvad der er sket.

En efterfølger til "The Passion of the Christ"
"Risen" er produceret af Affirm Film, som er den trosbaserede afdeling af Sony Pictures. De har senest udgivet War Room, Soul Surfer, og When the Game Stands Tall.

Det er tydeligt, når man ser "Risen", at man har forsøgt at gøre den til en efterfølger til Mel Gibsons The Passion of the Christ. Filmen er holdt i samme farver og toner, og der er en vis brutalitet i den måde, fx korsfæstelsen fremstilles på. Dog på ingen måde så brutal som Mel Gibsons film.

Hovedrollen som den romerske tribun Clavius spilles af Joseph Fiennes, som også har spillet Martin Luther i filmen Luther (2003). Filmen udmærker sig ved flot scenografi, gennemført kameraarbejde, flot farvelægning (colorgrading) og fint skuespil.

Som sagt handler filmen om Clavius, som - efter Jesu opstandelse - af Pontius Pilatus får opgaven at være detektiv – hvilket bl.a. består i at opgrave lig og tjekke dem for naglemærker og opsøge Jesu disciple.

Gode elementer
Filmen er "bibeltro", så meget som den nu kan være. Da Jesus finder disciplene, får vi en række scener, som naturligvis er spekulative, eftersom der ikke står noget om det i Bibelen: Clavius vælger at slå følge med Jesu disciple, da de drager mod Galilæa, hvor Jesus har sat dem stævne efter opstandelsen.

Clavius er med i båden, da disciplene er ude på søen, hvor de fisker uden resultatet, hvorefter Jesus beder dem kaste nettet ud igen.

Der er en lang række fine scener i filmen:
Det er fx interessant, at da Clavius og hans medhjælper finder Jesu ligklæde, så er det en kopi af det velkendte ligklæde i Torino, man har valgt at bruge i filmen.
Det er ganske velgørende, at Jesus i denne film spilles af en, der rent faktisk ligner en datidig mand af mellemøstlig etnicitet.
Der er også en rigtig fin scene og godt skuespil, da tribunen opsøger en af gravvagterne, som stadig er rystet over det, der skete, da graven blev åbnet.

Første halvdel af filmen er den mest "spændende" og detektivagtige. Den anden halvdel er mere "spirituel", da den fokuserer på Clavius' rejse sammen med disciplene og mødet med den opstandne Jesus.

"Risen" har en god og spændende handling, som dog ikke er for teenagere, da den i visse passager er meget "snakkende".



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Bedømmelse: 5.2 af 6. 10 stemme(r).
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Peter, 30-11-17 17:13:
Denne film er fremragende og god til at gå i dialog omkring den kristne tro. En gave til kirken.
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer