Baggrund
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Henrik Højlund - 26.10.2007

Ringenes Herre er over os. Grundlaget for filmene - de bøger, som er samlet under titlen Ringenes Herre - er for længst skrevet af den afdøde, engelske forfatter J. R. R. Tolkien. Og Lohses Forlag har udgivet en bog om bøgerne.

To amerikanere, Kurt Bruner og Jim Ware, har skrevet en lille perle af en bog om Tolkiens bøger (som ret beset også omfatter forløberen Hobbitten og den ufuldendte Silmarillion). I den godt oversatte danske udgave har bogen fået titlen "Ringen sluttes" med undertitlen "At finde meningen i Ringenes Herre". Undertitlen er desværre temmelig misvisende - og findes heller ikke i den amerikanske udgave. For de to amerikanere gør ikke noget forsøg på at finde meningen eller budskabet i Ringenes Herre. De gør tværtimod fra starten klart, at Tolkien netop ikke havde en særlig kristelig hensigt med bøgerne, sådan at de nærmest var en slags prædiken pakket ind i eventyrets form. Hvad de to forfattere derimod gør, er at tage afsæt i det forhold, at en forfatters overbevisning altid er så meget en del af ham selv, at det, han skriver, også vil bære tydeligt præg af det. Således er det Tolkiens kristne overbevisnings præg på bøgerne, forfatterne sætter lys på.

Det er der kommet en meget smuk og tros-glædende bog ud af. Bogen består foruden af et meget fint indlednings- og afslutningskapitel af en række korte kapitler, som indledes med et kort resumé af et hændelsesforløb i Ringenes Herre, som derefter bliver til genstand for en andagtslignende refleksion. Bogen kan faktisk meget fint læses som en andagtsbog.

Refleksionerne rummer en række glimrende bibelske eksemplificeringer og paralleliseringer. Gang på gang tænker man: Hvor er det godt set. Kapitlerne følger udviklingsforløbet i Ringenes Herre. (Jeg er ret sikker på, at man får det bedste udbytte, hvis man kender bøgerne). Dermed er man fri for et alt for forudsigeligt kristelig-dogmatisk forløb. Vi når vidt – og ofte overraskende – omkring, både i Ringenes Herre og i det bibelske univers.

Kilde: Indre Missions Tidende nr. 42/2002

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!