Produktionsår: 2022
Varighed: 130 min.
Instruktør: Chinonye Chukwu,
Medvirkende: Danielle DeadwylerJalyn HallFrankie Faison,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 09.08.2023

INGEN RETFÆRDIGHED FOR EMMETT

Det er en stærk film, fordi emnet er stærkt, og fordi filmen flot balancerer mellem store dramatiske følelser og tid til eftertanke. Og så er den generelt godt produceret. "Retfærdighed for Emmett Till" bygger på virkelige begivenheder i Mississippi i 1955. Lynchningen af den 14-årige Emmett (Jalyn Hall) - kaldet Bobo - og den efterfølgende fuldstændig uretfærdige retssag fik stor betydning for kampen mod racismen i den fremspirende organisation NAACP. Så stor betydning, at filmens amerikanske titel "Till" er nok til, at de fleste derovre ved, hvad den handler om.

Lynchning af en teenager
Bobo bor i Chicago sammen med sin mor Mamie Till (Danielle Deadwyler). Fornemt skuespil gør hende til filmens hovedperson. Bobos far døde i Europa i de sidste dage af anden verdenskrig. Bobo kender kun lidt til de voldsomme spændinger mellem sorte og hvide, som findes i sydstaterne. Det er derfor med store betænkeligheder, Mamie lader ham tage på ferie hos sin onkel i det raceopdelte Mississippi. Efter en uge i bomuldsmarkerne var Bobo i byen med sine fætre. Han gik alene ind i en dagligvarebutik for at købe lidt slik. Butikken var ejet af det hvide ægtepar Roy og Carolyn Bryant. Bobos manglende fornemmelse for raceopdelingen viste sig, da han friskfyragtigt gav Carolyn en kompliment for hendes flotte udseende og kom med et anerkendende fløjt, da han forlod butikken. Der var ingen vidner til det, der skete inde i butikken. Et par nætter senere kom Roy Bryant og hans ven J.W. Milam til præstens hjem for at hente Bobo. De var bevæbnede og truede præstens familie, så de måtte lade Roy tage Bobo med. Da Bobo et par dage senere blev fundet død, viste liget tydeligt, at han havde været udsat for grov vold inden henrettelsen. Når sagen fik stor betydning for den spirende borgerrettighedsbevægelse, var det på grund af Bobos mor. Hun insisterede stædigt på, at Bobo ved begravelsen skulle ligge i en åben kiste, så alle kunne se, hvad han havde været udsat for. Det skabte stor opmærksomhed fra medierne i hele USA.

Historisk troværdig
"Her har ingen sort nogensinde vidnet mod en hvid i en retssag - og bevaret livet," siger Bobos onkel et sted. Onklen, der er deltidspræst, vidner alligevel, og derefter flytter han med hele sin familie til et mere sikkert område langt mod nord. En anden sort vidnede også, for han havde set, hvem der bortførte Bobo. Der ligger præcise referater fra retssagen, så det har ikke været svært for manuskriptforfatteren at lade filmen skildre, hvad der faktisk skete. En spillefilm, der er baseret på sande begivenheder, er ikke det samme som en dokumentar. For spændingens og fortællingens skyld må noget udelades og detaljer ændres. Men ifølge flere amerikanske hjemmesider er der bred enighed om, at filmen er præcis i alle de forhold, der betyder noget for det historiske i tildragelserne. Det er en lang film, men tak alligevel for pauserne. På grund af godt skuespil siger pauserne ofte mere end mange ord.

Mamies kristne tro
Den kristne tro fylder på en god måde. Vi oplever den især i forbindelse med Bobos mor, Mamie. Hun beder en aftenbøn, der er fyldt med uro og omsorg for sønnen. Efter lynchningen udtrykker hun sorg og desperation - også rettet mod Gud. Da hun henter Bobos lig ved toget, bryder hun sammen og klager: "Herre, vis nåde. Hjælp mig til at forstå, hvad jeg skal gøre!" I forbindelse med sit vidnesbyrd ved retssagen, taler hun frimodigt om sin tro på, at Gud har styr på det hele. Og ved en demonstration for sortes borgerrettigheder noget senere, vidner hun også om den nådige og barmhjertige Gud, der ønsker retfærdighed. Ved begravelsen synger kirkekoret It is Well With my Soul af Horatio Spafford, som mistede fire døtre ved en drukneulykke. Da han senere sejlede forbi netop det sted, hvor ulykken var sket, gav Gud ham styrke og fred til at skrive denne sang.

Filmen er kommet på blu-ray. På Blockbuster.dk skal der søges på "Till".