• HAMMARSKJÖLD nu i biografen

• THE ZONE OF INTEREST nu på dvd og blu-ray

Rain Man

Charles troede, at arven efter hans far ville redde ham, men så dukker der en ukendt bror op, som skal have det hele. Det får Charles til at foretage en desperat handling, som får et uventet resultat.

DramaKomedie
Produktionsår: 1988
Varighed: 133 min.
Instruktør: Barry Levinson,
Medvirkende: Dustin HoffmanTom CruiseValeria Golino,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 20.02.2024

Det kan virke underligt at anmelde en film, der er mere end 30 år gammel. Det skyldes et ønske om at få anmeldt flere af Oscarvinderne fra kategorien "bedste film" fra de mange år, inden filmogtro.dk kom til. Læs mere her om tendenser gennem årene ved Oscaruddelingen. "Rain Man" vandt 4 Oscars i 1988, deriblandt for bedste film.

En ukendt bror dukker op
Først lidt om handlingen: Den unge Charlie Babbitt (Tom Cruise) forsøger at tjene penge på at importere luksusbiler. Han har allerede solgt de fire, han modtager på kajen i filmens begyndelse. Men der er problemer med papirarbejdet, og han roder sig ud i noget økonomisk kludder, der truer med at ødelægge ham. Så kommer der besked om, at hans far er død. Han regner med, at der er en ret stor arv, da han er enebarn. Men testamentet siger noget andet. Han har en storebror, der bor på institution, fordi han har autisme, og hele arven på 3 millioner dollars er røget i den fond, der skal sørge for ham. Storebroren hedder Raymond, men da Charlie var lille, kaldte han ham Rain Man. Raymond kom på institution, da Charlie var to år, og han har ingen erindringer om ham. Charlie bortfører Raymond (Dustin Hoffman) fra institutionen for på en eller anden måde at få sine 1½ million af arven. Derefter handler filmen om, hvordan de to brødre kommer til at kende hinanden.

En mands forandring til det bedre
Ved filmens begyndelse er Charlie en hård fyr, der ikke har let ved at have en venlig omgang med andre. Han er højtråbende, grådig og hensynsløs, og hans kæreste er tæt på at opgive ham. Filmen er først og fremmest en skildring af den forandring, der sker med Charlie, efterhånden som han opdager, hvad der bor i hans bror inde bag den lukkede facade. Det er smukt beskrevet - også af Tom Cruise. Men skildringen af Raymond stjæler billedet. Dustin Hoffmann fik en Oscar for bedste mandlige hovedrolle for sin rolle som Raymond. Han brugte en bestemt mand med autisme som model, og det gjorde han så godt, at "Rain Man" for mange blev beskrivelsen af, hvad autisme er.

Autisme er meget mere
En psykiater sagde dengang, at "Rain Mar" var den bedste gave, folk med autisme nogensinde havde fået, for den gav en god forståelse af, hvad det er. I dag mener fagfolk, at "Rain Man" bør opfattes som forældet. Filmen er kun en skildring af én mand, og autisme er meget mere. Vi ser også et etisk problem ved filmen. Den kaldes en komedie, og flere steder er den faktisk sjov. Men det sjove skyldes mest den handicappedes manglende evne til at være "normal". Det giver et lille stik i samvittigheden, hvis man bliver opmærksom på, at man faktisk sidder og griner af et menneskes handicap. Manuskriptforfatter, instruktør og skuespiller har sikkert gjort det i bedste mening, men det er alligevel et spørgsmål, om det er i orden at bruge folks handicap til at skabe komik. Man ser nok anderledes på det i dag, end for 35 år siden. Det er fint med tid til eftertanke undervejs, men med nutidens øjne kan det blive for langsomt. Når vi kun giver "Rain Man" tre stjerner, er det ud fra nutidens standarder. Havde vi anmeldt den i 1988, havde den nok fået et par stykker mere.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).