Instruktør: Mira Nair,
Medvirkende: David OyelowoLupita Nyong'o,
 Skak,
 Bøn,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 14.07.2017

SKAK GØR EN FORSKEL

I 2007 begynder den 11-årige pige Phiona at spille skak. Hun kommer fra Kampalas slumkvarter Katwe, hvor hun bor med sin mor (Lupita Nyong'o) og fire søskende. Hendes far er død. Hun opdager, at kirken gennem Social Action Commission (SAC) har en skakklub, hvor man også får et måltid mad. Phiona og hendes to brødre lærer at spille skak. Det viser sig, at hun er et naturtalent. Hun bliver Ugandas første kvindelige mester og kommer med i turneringer på verdensplan.

Filmen rummer tre fortællinger. Der er fortællingen om en pige uden nogen fremtidsudsigter, som ender blandt de bedste skakspillere. Så er der fortællingen om den enorme sociale nød i et af Afrikas mange slumkvarterer. Og endelig er der fortællingen om den forskel, den kristne tro kan gøre.

Skakspillet skaber social forandring
Phiona bliver mobbet af de andre, da hun møder op i skakklubben. De siger, hun lugter. Så går hun hjem og vasker sig fra top til tå med en balje vand. Det viser sig hurtigt, at Phiona er lærenem og god til at lægge taktik i skakspillet. Hun lærer at læse, så hun kan studere stormestrenes taktik. SAC's leder Robert Katende (David Oyelowo) bruger spillet til at opmuntre børnene til at lægge planer for deres liv og at kæmpe for deres mål. Børnene bliver så dygtige, at han vil melde dem til et stævne. Han får først nej, for de er ikke "fine" nok, men med lidt snilde lykkes det Robert at få et hold med - og mange fra hans hold vinder over modstanderne.

Phiona vinder flere og flere mesterskaber, men hun går helt i baglås, da hun en dag taber en meget vigtig kamp. Fortællingen om Phionas skak-karriere er også beretningen om en pige, der modnes gennem modgang og opmuntring. På den hårde måde lærer hun, at man må tage ansvaret for sit liv på sig.

Livet i slummen
Instruktøren Mira Nair har boet i Uganda i mere end 20 år og har været meget opsat på, at filmen skal vise hverdagen i Kampalas slumkvarter. Lupita Nyong'o, der spiller Phionas mor, er vokset op i et afrikansk slumkvarter, så hun kunne nemt sætte sig ind i livet i Katwe. Filmens hovedhandling er Phionas udvikling som skakspiller, men levevilkårene for personerne står hele tiden som en påtrængende kulisse. Vi møder en virkelighed, der er meget fremmed for en dansker, men som vi har godt af at kende lidt til.

På et tidspunkt bliver levevilkårene så uoverskuelige for Phiona, at hun er ved at give op. Så bruger Robert sin egen opvækst som motivation for hende. Som otteårig blev han forældreløs og tænkte, at livet ikke var værd at leve. Men det blev det.

Den kristne tro bærer
Både Phionas familie og Roberts familie er kristne. Skakklubben er en diakonal aktivitet inden for kirken. Der er altså rig mulighed for at få kristenkommen med. Det sker på en helt naturlig måde. Der er ikke direkte forkyndelse, men gennem deres liv ser vi, hvad troen betyder. Især står Robert som et stærkt eksempel. Han er ikke nogen superhelt. Ofte kommer han til kort, og han er opmærksom på sine egne begrænsninger. Men troen driver ham frem. Vi møder ikke noget om frelsen i Jesus, men vi ser, at det giver tryghed og frimodighed at lægge alt i Guds hånd. Det kan man godt gøre, selv om spørgsmålet om, hvordan Gud kan tillade nøden og elendigheden indimellem trænger sig på.

En glad film trods elendigheden
Til trods for den megen nød og elendighed sad vi med en god fornemmelse efter filmen. Ved hjælp af humor og kærlighed til personerne er det lykkedes instruktøren og hendes hold at få det positive til at dominere. Fotograferingen lægger ikke skjul på snavs og elendighed, men billederne viser også, at midt i slummen er der glimt af skønhed. Og når man godt kan lide den afrikanske sound i musikken, fungerer lydsporet rigtig godt.

Den utrolige historie om Phiona Mutesi er i 2012 udgivet som bog. Det tjener Phiona penge ved, og hun er nu i gang med en uddannelse. En solstrålehistorie om en familie i Uganda, der har oplevet stor social forandring. En film, man bliver glad af at se. Det nytter virkelig noget at tage sig af det enkelte menneske.

Kan ses på blockbuster.dk samt Disney+.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).