Du kan blive millionær! – men hvad er op og ned i løfterne, når naturgasselskabet banker på døren? Store temaer trækkes op. Men hvad er sandheden?

Produktionsår: 2012
Varighed: 106 min.
Instruktør: Gus van Sant,
Medvirkende: Matt DamonFrances McDormandJohn KrasinskiRosemarie DeWitt,

Af: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup - 20.08.2013

Der står miljø på dagsordenen. Det er kampen mellem de små og de store. Kapitalisme mod… Ja, præcis hvad, om det er miljø, landidyl eller det enfoldige landsbysamfund, kan man godt være i tvivl om – men vigtigt er det.

Filmen er et projekt, som Matt Damon ("Bourne"-filmene) og John Krasinski (tv-serien "The Office") har hygget sig med at skrive, spille og producere. Begge har de før skrevet manuskripter, og talentet lader sig heller ikke her benægte. Der bliver rejst vigtige spørgsmål og sat store temaer i scene. Som i Matt Damons manuskript til Good Will Hunting, er det også denne gang med Gus Van Sant i instruktørstolen. Et godt match - Gus Van Sants æstetiske kunstgreb bidrager rigtig godt til helheden, og han skaber fine portrætter af den skovmandsskjorteklædte ærkeamerikaner. Yderligere bidrager Frances McDormand ("Fargo") og den 88-årige Hal Holbrook (Ind i vildmarken) med stærke skuespilpræstationer.

Steve Butler (Matt Damon) og Sue Thomason (Frances McDormand) er de suverænt bedste sælgere/opkøbere for Global Crosspower Solutions, som producerer naturgas. Forklædt som de indfødte, tager de rundt til falmende nedslidte landsbysamfund og overtaler de økonomisk trængte landmænd til at sælge deres jord til naturgasudvinding. Dette "bliv-rig-i-en- fart"-tilbud, lokker mange med de potentielle millioner, der kunne ligge netop under deres jord. Steves succes bunder i, at han identificerer sig med disse landsbyfællesskabers krise og virkelig ser sig selv, og i øvrigt også ligner dem, når han sælger. Dog fortier han de mulige miljømæssige konsekvenser – og det kommer til at plage ham.

Men byen i denne film, lader sig ikke så let overbevise som de andre. Modstanden mod naturgasboringerne fremføres af byens gamle fysiklærer, Frank (Hal Holbrook). Det skaber røre, og pludselig ankommer miljøaktivisten Dustin Noble (John Krasinski) med grumme billeder af døde køer som bevis på de forfærdelige konsekvenser af boremetoden fra hans hjemby. Linjerne trækkes op. På den ene side står Steve med sit løfte om millioner og på den anden side Dustin med sine advarsler om naturdød. Det er Steves kamp, mod Dustin om at vinde byen, der er filmens fokus.

Blandt beboerne møder vi sindelagsreaktioner fra naivt opportunistisk til ligeglad, skeptisk eller desperat. Frank, som startede hele miseren, tager det forbilledligt roligt – han både lytter til og respekterer Steve, trods uenigheden.

Det er fristende at udlede et budskab om miljøet. Men, som John Krasinski selv har udtalt, kunne filmens dilemma lige såvel have omhandlet vindenergi. Filmen handler om Steves udvikling. Han går fra en stærk og blind tro på, at han gør det gode, til en stigende tvivl, i takt med, at færre og færre af de ting, han var så god til, lykkes. Den vej, han tager mod modenheden, hvor han langsomt indser sine egne fejl, er yderst interessant set fra en kristen synsvinkel.

Det er også tankevækkende, hvordan folk råt sluger den drøm Steve sælger behændigt med små hvide løgne, overdrivelser og fortielser, som fuldstændig gemmer bagsiden af medaljen. Han lover desuden sine amerikanske landsmænd "det forjættede land", men muligvis kan der konkluderes, at de allerede nu besidder "det forjættede land", selvom ikke alt er rosenrødt.

Filmen demonstrerer, hvordan sandheden og ærligheden er absolut nødvendig - ligegyldigt hvor godt man ellers vil mennesker det. En indsigt, der også gælder for flere aspekter i det at være kristen i verden.

Bedømmelse: 3.5 af 6. 2 stemme(r).