Varighed: 101 min.
Instruktør: Duane Crichton,
Medvirkende: Ving RhamesDean McDermottDwain Murphy,
 Valg,

Af: Carsten Riis Jensen - 29.04.2010

EN NY BEGYNDELSE
Der findes kun ganske få film produceret af kristne, med det formål at forkynde evangeliet, som er så tilpas gode, at de kan få fem eller seks stjerner. Det skyldes, at mange af disse rent filmteknisk er dårligt lavede (på et lavt budget) og tænker mere på budskabet end plot og karaktertegning. En af de "bedre" kristne film - Mercy Streets - er netop kommet til Danmark. Men nu har den hos mig fået en "konkurrent" i form af filmen "Saving God" – som af uransagelige årsager distribueres i Danmark med titlen "Preacher".

"Preacher" er fra 2008 og er produceret af det amerikanske, kristne filmselskab Cloud Ten. Hovedrollen spilles af en stor og erfaren skuespiller, nemlig Ving Rhames, som især er kendt fra Tom Cruise actionfilmene "Mission Impossible". Og så adskiller filmen sig derved, at den for en gangs skyld ikke udspilles i et "hvidt" miljø, men i et fattigt, afro-amerikansk miljø i en storby i USA.

Hovedpersonen Armstrong Cane (spillet af Ving Rhames) er præst, men har været i fængsel i 15 år for et mord. Da han kommer ud, har verden forandret sig. Det samme har den kirke, hvor han – og hans far – var præst, i et slumkvarter i byen. Opholdet i fængslet har på en måde været godt for Cane, for han har fået et nyt og tættere forhold til Gud, og han har fået større forståelse for, hvordan Guds rige kan udbredes i de hårde miljøer.

Da han er kommet ud af fængslet, vender han tilbage til kirken, og møder en ung mand, ved navn Norris. Han tager den unge mand til sit hjerte i et ønske om at hjælpe ham. Men i forsøget må han stå ansigt til ansigt med de magtfulde pushere, som styrer bydelen – og styrer Norris. Og samtidig må Cane flere gange stå over for sin egen, mørke fortid og erkende, at han fremover også selv må leve med konsekvenserne af at have begået et mord og have siddet i fængsel.

"Preacher" har den kvalitet over sig, at den er værd at vise mennesker, som er åndeligt søgende. Man kan ikke anklage handlingen for at være kompliceret – og som i alle andre kristne film sker der undervejs en personlig omvendelse, dvs. en person bliver kristen. Filmen er dog ikke sukkersød. Den unge mand, Norris, dør faktisk til sidst. Til gengæld når præsten at få stor indflydelse på den pusher, som er skyld i Norris' død. Dialogen i filmen er interessant og forholdsvist realistisk, og Cane får forkyndt evangeliet på en måde, som ikke får mig til at krumme tæer.

Filmen foregår i USA i et område, hvor det er normalt at gå i kirke og at have en relation til kirken, og det vil under alle omstændigheder altid være og føles anderledes end her i Danmark.

Karakterbeskrivelsen i filmen er forholdsvis troværdig. Og så er der noget særligt over at se Ving Rhames i rollen som præst: Jeg har altid set ham som den store mand med den dybe stemme, som står for autoritet og integritet.

"Preacher" egner sig ligesom "Mercy Streets" fint til forevisning blandt unge og konfirmander, og der er stof til samtaler bagefter. Hvad "Preacher" angår, kan det være om konsekvenser af synd, tilgivelse og forsoning.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).