Produktionsår: 2006
Varighed: 92 min.
Instruktør: Ole Christian Madsen,
Roman/manuskript: Kim Fupz Aakeson,
Medvirkende: Mads MikkelsenStine Stengade,

Af: Mikael Arendt Laursen - 17.11.2006

Hvis du glæder dig til selv at se filmen "Prag", har du nu to muligheder. Du kan lade være med at læse videre i denne anmeldelse og få lov til at opleve filmen helt uden mine til dels ret negative kommentarer til den, eller du kan læse videre. Men så er du også selv ude om det!

Allestedsnærværende Mads Mikkelsen spiller sammen med Stine Stengade de dominerende hovedroller som ægteparret Christoffer og Maja, der efter 14 års ægteskab er vokset fra hinanden. Vi møder dem på en rejse til Prag, hvor de skal ned at hente Christoffers afdøde far, som han ikke har set, siden han var 15 år gammel. Og for at sætte trumf på viser det sig, at denne far har levet som homoseksuel sammen med den advokat, som skal sørge for det juridiske i forbindelse med dødsfaldet. Jeg ved ikke, om du allerede fornemmer det, men det her ender med at blive ret problemfyldt for stort set alle parter. I Prag viser det sig da også, at Maja gennem det seneste halve år har haft et ganske hedt forhold til en noget yngre mand og derfor har tænkt sig at forlade Christoffer. Jeg er sikker på, at jeg ikke behøver at gentage dette, men jeg vælger at gøre det, bare for at understrege, at denne film helt klart har taget munden for fuld: En svigtet søn, en død far, et ægteskab i krise, en homoseksuel advokat og utroskab!

Der er flere væsentlige problemer med denne film. Det første, man falder over er, at Mads Mikkelsen måske nok er en ganske habil skuespiller, men at han også er ved at være lidt overeksponeret. Han formår ganske enkelt ikke at ryste karaktererne fra sine roller i film som "De grønne slagtere" eller Adams æbler af sig på en overbevisende måde. Eller også er han bare for enstrenget til at kunne bruges i film af så forskellig karakter? Jeg ved det ikke. Og så er filmen komplet uforløst. Christoffers forhold til faderen bliver aldrig bedre, og han og Maja finder ikke sammen igen – snarere tværtimod, selvom der flere gange i filmen er antydninger af en mulighed. Det viser sig (naturligvis) også, at Maja er gravid, og at hendes elsker sandsynligvis er far til barnet. At advokaten til sidst får lov til at beholde Christoffers fars lig er nærmest grotesk komisk og giver efter min mening filmen endnu et knæk. Jeg kunne også kritisere sexscenerne og det til tider ret frivole sprog, men jeg tror, jeg stopper her.

Er der da slet ingen lyspunkter? Jo, "Prag" er rent teknisk rigtig flot filmet! Jeg har selv været i Prag for mange år siden og kunne glæde mig over det visuelt stærke gensyn med den smukke by. Kameravinklerne er med til at give filmen stemning, og lyssætningen er elegant. Christoffers møde med det tjekkiske system er til tider morsomt, da sprogbarrieren giver anledning til flere misforståelser. Men det er bare ikke nok. Når et godt måltid tilberedes, kan det sidste drys af et velvalgt krydderi ofte være prikken over i'et. Lyspunkterne ved "Prag" er netop dette velvalgte krydderi, blot mangler det gode måltid.

I nutidigt reklamesprog ville jeg nok måtte meddele Mads Mikkelsen, at dette er en ommer. Personligt vil jeg derfor forsøge at glemme "Prag" og se frem til at møde den populære dansker som skurk i den nyeste James Bond-film. Jeg er sikker på, at han er en bedre skurk end en svigtet søn og ægtemand.

Bedømmelse: 1.5 af 6. 2 stemme(r).