ActionAdventure
Varighed: 129 min.
Instruktør: Espen SandbergJoachim Rønning,
Medvirkende: Johnny DeppJavier BardemOrlando BloomKaya Scodelario,

Af: Carsten Riis Jensen - 29.05.2017

SØRØVERMYTER OG POPKULTUR

Serien "Pirates of the Caribbean" adskiller sig fra andre sørøverfilm ved, at man i serien – som nu er oppe på fem film – virkeliggør alle tænkelige sørøvermyter. Det betyder, at i Pirates-filmene taler man ikke kun om Den Flyvende Hollænder, Ungdommens Kilde, Kraken, havfruer, Davy Jones, osv. Nej, i Pirates-filmene virkeliggøres alle disse ting og er en del af sørøvernes virkelighed. Det betyder, at hvis man foretrækker mere "realistiske" sørøverfilm – hvis dét overhovedet er muligt at producere – så bør man i stedet se HBO-serien "Black Sails".

Har man det til gengæld fint med, at Pirates-filmene lever højt på at virkeliggøre mytologiske væsener og på slapstickhumor og moderne oneliners, så er man særdeles godt underholdt.

Popkultur
Filmseriens absolutte omdrejningspunkt er karakteren Jack Sparrow, spillet og udødeliggjort af Johnny Depp, som valgte at bygge karakterens personlighedstræk på Rolling Stones-guitaristen Keith Richards og tegneseriefiguren Pepé Le Pew.

En anden vigtig ting at vide om Pirates-filmene er, at de trækker rigtig mange linjer til moderne popkultur. Det er som at se en film om hedengangne tider mixet op med moderne popkultur. Derfor overrasker det ingen, at Jack Sparrows far spilles af Keith Richards, og at Jacks onkel – i den nye film – spilles af selveste Paul McCartney fra The Beatles.

I film nr. 5, som i Europa har undertitlen "Salazar's Revenge" og i USA "Dead Men Tell No Tales", skabes der forbindelse til og gives en fin afrunding på handlingen fra de tre første film. Vi møder igen den unge helt, Will Turner, som i mellemtiden er blevet slavebundet til Den Flyvende Hollænder. Hans søn, Henry, ønsker at befri ham fra denne forbandelse, og derfor opsøger han Jack Sparrow. Det samme gør en hævngerrig piratjæger, Salazar. Han gør det dog for at gøre en ende på Sparrow og frarøve ham et kompas, som altid peger i retning af det, ejeren allermest ønsker sig.

Hekse og okkulte ritualer
Som sagt, hvis man har det fint med mytologiske væsener, slapstick, oneliners og masser af moderne popkulturreferencer, så er "Pirates of the Caribbean 5" rigtig god underholdning. Det er Disney, der producerer filmene, så der er ingen overdreven vold og ingen sex, men den største bekymring – som kristen – er de mange mytologier og mytologiske væsener i filmene: Det vrimler ikke kun med havfruer og søuhyrer, men også med ganske skræmmende hekse, som udfører okkulte ritualer og eksperimenter. Min bekymring her går ikke så meget på, om man som biografgænger påvirkes af det onde og okkulte, for Disney-koncernen sørger altid for at blande det med humor og gags, men helt generelt på, at tilstedeværelsen af disse ting i film og historier normaliseres, og at man snart glemmer eller ikke tænker over, at disse ting ér af det onde og ér okkulte.

Bedømmelse: 4.0 af 6. 3 stemme(r).