DramaRomance
Produktionsår: 2006
Varighed: 116 min.
Instruktør: Vic Sarin,
Medvirkende: Jimi MistryKristin KreukNeve CampbellJohn Light,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 23.02.2010

Konflikten mellem Indien og Pakistan er ikke skildret i mange film på vore breddegrader i modsætning til fx de to verdenskrige. Det skyldes måske fraværet af den vestlige verden i konflikten, for der er potentiale til at lave adskillige gode film om den. "Partition" er en undtagelse, der netop omhandler denne omfattende religiøse og territoriale konflikt.

Da Indien og Pakistan efter anden verdenskrig blev opdelt, skabte det naturligt en masse frustration på begge sider. Familier blev delt, og klare fjendebilleder blev malet mellem de to nationer. I "Partition" beskrives kampen ikke som en kamp om landegrænser, men mere som en religiøs og etnisk konflikt mellem muslimer og hinduer, indere og pakistanere. Symbolet på denne konflikt bliver forholdet mellem krigsveteranen og hinduen Gian Singh og den muslimske pige Naseem. Gian finder Naseem skræmt fra vid og sans i en skov, da hun er undsluppet nedslagtningen af en gruppe muslimske flygtninge fra Indien. Gian er modstander af nedslagtningerne af muslimerne, og måske derfor føler han et ansvar for at tage sig af den forladte og fortabte pige. Filmen bidrager ikke med en egentlig forklaring på Gians baggrund for at handle, som han gør, over for Naseem, så det må blive ved gætterierne.

Gian lader Naseem bo hos sig, og langsomt åbner hun sig. Hun mødes dog med massiv modstand i landsbyen, hvor mange mødre har mistet sønner i konflikten med Indien, og derfor afskyr den nye muslimske indbygger. For at formilde folkeskaren donerer Gian en pæn sum penge til landsbyens borgere. At Gian er parat til at ofre både penge og sit gode ry for Naseem, virker en smule overdrevent, men må være et symbol på hans store hjerte.

Tiden går, og Naseem og Gian drages mere og mere af hinanden, og det ender naturligvis med ægteskab og familieforøgelse. Alt ånder fred og idyl, selv landsbyens beboere lader efterhånden til at acceptere Naseems tilstedeværelse. Men da Naseem får information om, at hendes familie lever i Indien, beslutter hun at tage alene af sted for at opsøge dem. Det medfører nye problemer for det religiøst og etnisk blandede ægtepar. Naseem og Gian oplever nu, hvor dybt hadet mellem de to befolkningsgrupper og religioner stikker, da Naseems familie nægter hende at rejse tilbage til sin mand. Og så tager historien fart.

"Partition" er en ganske udmærket film og fungerer fint som historiefortælling. Som så ofte før drives historien frem af en kærlighedsfortælling, men i dette tilfælde fungerer det fint uden at overtage hele scenen.

Man bliver efterhånden grebet af dramaet mellem de to forelskede hovedpersoner, hvilket medfører en stor grad af modstand mod konflikten og medfølelse med ofrene. Det er netop dét, kærlighed på film kan; at få alle konflikter og problemer til at virke meningsløse, og i dette tilfælde give yderligere næring til ønsket om fred på jorden. At denne film så har en ret så trist slutning, er jo en helt anden sag …