Baggrund
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Ingvild T. Kro - 17.04.2009

Inkheart er en eventyrfortælling om Mortimer Folchart - kaldet Mo - (Brendan Fraser) og hans 12-årige datter, Meggie (Eliza Hope Bennett). Meggie elsker bøger, men hendes far vil aldrig læse højt for hende. Hun ved ikke, hvorfor han ikke vil, men det er fordi han har magt til at gøre figurerne fra bøger levende, hvis han læser højt. Derfor kaldes han Sølvtunge, - én som har magt til at gøre det skrevne levende. Til gengæld forsvinder et menneske fra vores virkelige verden ind i fantasiens verden, hver gang han læser højt. Det var lige det, der skete for ni år siden, da Meggies mor, Resa (Sienna Guillory) forsvandt. Den nat læste Mo fra bogen Blækhjerte, og mens moderen forsvandt ind i bogens verden, kom tre personer fra bogen ind i vores verden - flammekasteren Støvfinger (Paul Bettany), den onde Capricorn (Andy Serkis) og hans knivkastende, sammensvorne Basta (Jamie Foreman). Faderen har hemmeligholdt disse hændelser for Meggie, men grunden til, at de nu rejser land og rige rundt, er, at Mo er på jagt efter en bestemt bog: bogen som det hele begyndte med.

Ved et af deres mange besøg i butikker med gamle, brugte bøger, hører Mo stemmer, han ikke før har hørt. Da han finder bogen, det hele begyndte med, løber det ham koldt ned ad ryggen. Det er Blækhjerte, en bog fuld af middelalderslotte og mærkelige skabninger - bogen han har ledt efter, lige siden han læste for Meggie, og moderen forsvandt. Ved hjælp af denne bog håber Mo at bringe Resa tilbage fra den fantasiverden, hun er fanget i. Gennem alle de år, Mo har ledt efter bogen, har Sølvtunge aldrig været langt væk. Han håber og tror, at hvis bare Mo finder den bog, vil han endelig få chancen til at tage tilbage til den verden, han kommer fra og til familien, som han savner. Først nægter Mo at gøre det, for han er bange for, at han skal miste endnu flere af sine kære til bogens verden.

Mos planer om at læse Resa tilbage til vores verden bliver forpurret af Capricorn, den onde skurk i Blækhjerte, som kidnapper ham, Meggie og tanten Elinor (Helen Mirren), som helt ufrivilligt er kommet med på rejsen. Så indgår Mo en aftale med Sølvtunge. Han hjælper dem med at blive Capricorn og hans medsammensvorne kvit, til gengæld lover Mo at læse Sølvtunge tilbage til bogens verden.

Capricorn har ikke noget ønske om at tage tilbage til bogens verden. I stedet for ønsker han at udbrede sin magt i vores verden - og det behøver han Mos hjælp til. Han har tidligere fundet en anden person med samme evne som Mo. Men denne mand stammer, og det har ført til, at Capricorns medsammensvorne fra Blækhjerte er blevet skabt med forskellige fejl og mangler. Når Capricorn nu vil bringe den mægtigste og farligste skabning fra bogen - Skyggen - ind i vores verden og på den måde udrydde alt, som ikke står på hans side, vil han ikke risikere, at den stammende mand på nogen måde forkludrer det. Derfor har han brug for Sølvtunge, han har brug for Mo. Men Mo nægter at hjælpe. Snart opdager Capricorn en anden person, som har samme evne som Mo - nemlig Maggie. Hun har arvet sin fars unikke evne. Mens Capricorn forbereder sine onde planer, forsøger Mo indædt at redde både datteren og konen, og samtidig sende de opdigtede skabninger tilbage, hvor de hører hjemme. Han får hjælp fra flere venner - både fra den virkelige verden og fra fantasiverdenen - og sammen tager de ud på en farlig rejse for at rette op på skaden, som skete for mange år siden.

"Inkheart" er baseret på bestselleren af samme navn, Blækhjerte, skrevet af den anerkendte tyske forfatter Cornelia Funke. Bogen, som udkom i 2004, blev straks en sensation, og i mere en 70 uger holdt den sig på førstepladsen på The New York Times bestsellerliste. Cornelia Funke har skrevet 47 bøger, som er udgivet i 43 lande. Blækhjerte er oversat til 37 sprog, og med over 15 millioner solgte bøger over hele verden, er Funke en af Tysklands mest succesfulde forfattere nogensinde.

Blækhjerte er den første bog i en trilogi, hvor anden bog hedder Blækmagi og den tredje sandsynligvis Blækdød. I bladet Time blev Funke i 2005 omtalt som "årets mest indflydelsesrige person".

Filmen "Inkheart" er underholdende og spændende og tager flere interessante temaer op. Den har fokus på vigtigheden af familie og processen ved at forstå egen identitet. Desuden lægger filmen vægt på begreber som loyalitet, integritet og uselviskhed. Men det mest iøjnefaldende og aktuelle tema i denne film er nok spørgsmålet om virkelighed kontra fantasi, - om hvad der sker, når disse verdener mødes, og - ikke mindst - om magten, som findes i ord - både det skrevne og det talte.

Netop spørgsmålet om virkeligheden var en af hovedårsagerne til, at Iain Softley gerne ville instruere denne film: "Hvor går grænsen mellem det, som er virkeligt, og det, som er opdigtet? Det er noget, jeg længe har tænkt over - måden hvorpå fantasien kan gribe ind i den virkelige verden. Og når vi taler om bøger og historier, særlig i mødet med børn og unge, er disse grænser mellem virkelighed og fantasi fascinerende at studere. Noget af det, som appellerede til mig ved Blækhjerte, er netop, at det er en fortælling, der bygger bro mellem den hverdagsagtige virkelighed og fantasiens verden."

Skuespiller Brendan Fraser (som spiller Mo) lægger vægt på det med ordets magt, og hvordan ord virker skabende: "Jeg tror, Blækhjerte fremmer vigtigheden af at læse det skrevne ord højt. Når mennesker læser højt for hinanden, har det en mægtig virkning - forældre for børn, børn for voksne, lærere for børn, børn for hinanden ... Det er en spændende tanke, at der kan komme noget virkeligt ud af en historie, og hvis lytteren i sin fantasi faktisk tror på det, som fortælles, kan det blive virkeligt."

Det er interessant at reflektere over tanken om, at ord virkelig kan skabe sin egen virkelighed. Det viser tydeligt, at ord ikke er neutrale eller værdiløse. Derimod har ord magt - de formidler og påvirker. Vores ord har en mægtig kraft i sig. I Bibelen står der, at "Liv og død er i tungens vold, de, der er venner med den, nyder dens frugt." (Ordsp 18,21). Hvilke ord, vi vælger, når vi taler eller skriver, former det budskab, som formidles. Dette medfører samtidig et vist ansvar over for ord: Hvilke ord, vil jeg bruge, hvordan former jeg virkeligheden omkring mig ved hjælp af de ord, jeg bruger, både udtalt og uudtalt, bevidst eller ubevidst.

Èn, som i allerhøjeste grad har vist en overvældende magt i ord, er Gud. Ikke alene kommunikerer og formidler han gennem Bibelen - det vi kalder Guds ord -, han omtaler også sig selv som Ordet. Johannesevangeliet indledes: "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." (Joh 1,1). Dette vers har flere betydninger, men en af dem peger på Gud som skaber af universet. Det specielle ved denne skabelse var netop, at den blev sat i gang af ord; Gud udtalte ord, som skabte en helt ny virkelighed. De allerførste vers i Bibelen er: "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene. Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys." (1 Mos 1,1-3). Og i Bibelen fortsætter Gud med at tale helt indtil han slutter med at skabe menneskene. På en måde læste Gud universet ind i vor verden, ligesom Mo gjorde det i Blækhjerte. Den verden, Gud skabte med sine ord, var imidlertid perfekt - en verden af godhed, indtil menneskene (Adam og Eva) lod sig friste af slangen. Det mest unikke ved Gud er derimod, at han gjorde det uden et manuskript. Han læste ikke fra en bog. Han udtalte ordene, som ved hans kraft blev til virkelighed. Ord har magt - men størst magt har Skaberen af ordet selv. "For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger." (Hebr 4,12). "Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!" (Luk 11,28b).

Kilde: Damaris.no © Ingvild T. Kro/Damaris Norge

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!