Biografi/baseret på virkelig historieDramaKomedieTEMA Biografiske filmFilmstriben.dk
Varighed: 103 min.
Instruktør: David Frankel,
Medvirkende: Alexandra RoachJames CordenJemima RooperJulie Walters,

Af: Finn Andersen - 15.05.2014

En film om den generte mobiltelefonsælger Paul Potts, der kæmper for sin drøm, og ender med at tage Storbritannien med storm, da han synger Puccinis Nessun Dorma i "Britain's Got Talent".

I "One Chance" - filmen om Paul Potts (James Corden) - følger vi Pauls hårde opvækst med mobning og vold og hans barndom i et arbejderhjem, hvor moren elsker hans sang, mens hans far ikke synes om sin søns stjernedrømme. Men synge vil han – og det får han mulighed for i forskellige skole- og kirkekor. Paul er overvægtig, og dét - sammen med hans drøm om at blive operasanger - gør ham til det perfekte mobbeoffer.

Pludselig er det kærlighed ved første blik, da han møder Julie-Ann (Alexandra Roach). Hun opfordrer ham til at forfølge drømmen om at synge, så han stiller op til en lokal sangkonkurrence, hvor det går godt. Det lykkes Paul at spare sammen til at tage på operaskole i Venedig. Men der ender han med at stå med bristede illusioner. Pavarotti siger til ham, at han mangler selvtillid. Han bliver deprimeret og syg, og han har svært ved at tro på, at han kan noget. Men Julie-Ann elsker ham, opmuntrer ham, og de bliver gift. I 2007 melder Paul sig til audition til "Britain's Got Talent". Han går videre og vinder overraskende konkurrencen. Det blev en dag, der brat ændrede hans livsbane. Hvis du søger på Paul Potts på YouTube, kan du følge hans færd ud over hele verden.

Der er kort til smilet i denne film. Der er mange sjove indslag, og hovedpersonerne gør det rigtig godt. Instruktøren David Frankel har skabt en rigtig engelsk feel good-fortælling om Paul Potts' liv og succes. Filmen veksler mellem hverdagshumor og romantik. Det er den virkelige Paul Potts, der synger sangene i filmen. Måske bliver man ikke Paul Potts-fan af at se filmen, men man får et godt indblik i hans historie.

Filmen er optaget i Pauls lille by nær Bristol langt ude på landet - og i Venedig. Det er fine billeder, som understøtter fortælling og stemning. På filmcoveret sammenlignes den med Billy Elliot og "Calendar Girls". Det verdensbillede, som filmen vil vise, er menneskelighed, når det er bedst. Der er vældig meget hygge, og en god afslutning er der også.

Filmens titel "One Chance" er også titlen på den første cd' Paul Potts udgav. Det kan minde os om, at vi har mange valg her i livet - somme tider må vi vove springet.

Bedømmelse: 4.0 af 6. 3 stemme(r).