ActionThriller
Varighed: 99 min.
Instruktør: John Erick Dowdle,
Medvirkende: Owen WilsonLake BellSterling JerinsPierce Brosnan,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 01.02.2016

PÅ FLUGT
Jack Dwyer (Owen Wilson) er en amerikansk ingeniør, der er gået konkurs med sit eget firma. Han har derfor fået job i et unavngivent sydøstasiatisk land, hvor han skal arbejde med vandværker for det amerikanske firma Cardiff. Med sig har han sin kone Annie (Lake Bell) og to døtre, Lucy (Sterling Jerins) og Beeze (Claire Geare), i henholdsvis skolealder og børnehavealder. Ved ankomsten i lufthavnen møder de en britisk forretningsmand, Hammond (Pierce Brosnan), der hjælper dem med at komme frem til hotellet. Allerede den første nat bryder et oprør ud i byen, og internet og telefoner er afbrudt. Store grupper af oprørere overmander politiet og indleder en nådesløs nedslagtning af alle udlændinge. Jack og Annie kæmper for deres og pigers liv, mens de er i desperat flugt gennem de ukendte gader og gyder, hvor blodige lig flyder alle vegne. Hammond og hans ledsager slår på et tidspunkt følge med dem. Det viser sig, at Hammond er agent af den ret hårdtslående slags, der er rigtig god at have ved sin side i kampen for livet.

Vi er begyndt
Ofte vil en film af denne type begynde med at beskrive idyllen, der så afbrydes efter måske 10 minutter. Her er kampen i gang med det samme! I et kort flashback lidt inde i filmen får vi en meget kort introduktion til familiens nuværende situation, men ellers er der fuld fart på hele tiden. De flygter gennem brændende bygninger, skumle gyder og ruiner. De springer fra hustag til hustag og gemmer sig under borde, mens forfølgerne går rundt i lokalet. De ser mange nedslagtninger, og flere gange er de selv ganske tæt på at lide samme skæbne.

Der er i hele filmen kun to korte pauser med tid til lidt eftertanke. Den ene bruges til, at Jack og Annie får sagt til hinanden, hvad der virkelig betyder noget for dem her i livet, nemlig deres lille familie. Den anden bruges til at Hammond fortæller, at han da godt forstår oprørerne. Cardiff vil overtage deres vandværker og bygge en masse store ting, som landet bagefter ikke har råd til at betale. "Og så ejer Cardiff dem," som Hammond tørt siger: "så forfølgerne på gaderne kæmper egentlig også bare for deres familiers liv." Ellers er der ikke plads til dybere refleksioner i filmen. Da Jack lige har dræbt en forfølger og noget rystet fortæller det til Hammond, får han bare svaret: "Det var jo ham eller dig og din familie."

Ensidig
Filmen kan på mange måder betegnes som ensidig. Først og fremmest er den ensidig i, at den intense flugt fylder det hele. Vel oplever man samspillet mellem de fire i familien. Her finder vi nogle tilløb til indblik i de fire personligheder, men det bliver slet ikke til dybe personbilleder. Her er vildt meget action og ret lidt indføling. Endvidere er alle sydøstasiater skildret ensidigt: de er enten vilde mordere eller bange, passive tilskuere. De mere eksistentielle overvejelser fylder ikke ret meget – og religiøse undertoner findes ikke, selv om livet hele tiden står på spil. Hvis man er til at koble tankerne lidt fra og i stedet opleve en hæsblæsende flugtfilm fremme på sædets kant, er "No Escape" en rigtig god film.