Alle anmeldelser - Komedie

Lucy Hill er en af firmaets opadgående stjerner, der sendes ud på bøhlandet for at rationalisere en skrantende fabrik i provinssamfundet New Ulm i Minnesota.

KomedieRomance
Varighed: 97 min.
Instruktør: Jonas Elmer,
Medvirkende: Renée ZellwegerHarry Connick Jr.,

Af: Johan Schmidt Larsen - 06.11.2009

Danske Jonas Elmer er kendt for filmkomedier som "Nynnes Dagbog" og "Langt fra Las Vegas". Nu er han aktuel med sin første Hollywood-film. Og selv om "New in Town" som romantisk komedie er hjemmebane for Jonas Elmer, falder filmen - både hvad angår indhold og livssyn - langt fra hans tidligere film. Det skyldes utvivlsomt, at filmens manuskriptforfatter er den kristne Kenneth Rance. Han har formået at lave et godmodigt forlæg som emmer af humor, men som samtidig viser et kultursammenstød af dimensioner mellem direktionslokalet i Miami, Florida og firmaets lille skrantende fabrik i provinssamfundet New Ulm i det vinterkolde Minnesota.

Lucy Hill (Renée Zellweger) er karrierekvinden, der hjemme i Miami bevæger sig hjemmevant i firmaets top. Men for at vise bestyrelsesformanden, at hun har format til noget større, siger hun ja til at påtage sig at omstrukturere og rationalisere en af deres små fabrikker i Minnesota. Men overgangen fra det tjekkede liv i Miami til den bitre kulde på bøhlandet kræver mere, end hun på forhånd havde forudset. Hun får en højst uheldig start med fagforeningsrepræsentanten og tillidsmanden Tedd Mitchell (Harry Connick Jr.), og med undtagelse af sekretæren Blanche Gunderson (Siobhan Fallon Hogan) får hun en kold skulder fra fabrikkens arbejdere. De er nemlig vant til, at en ny chef betyder fyringer og andre negative ting.

Filmen er som sagt kærlig og godmodig, men samtidig et let karikeret portræt af et provinssamfund, hvor de kristne værdier, respekt og sammenhold stadig spiller en rolle. Måske er det karikaturen af fabrikken og provinssamfundet, der er årsagen til, at filmen ikke fik særlig gode anmeldelser blandt de amerikanske filmanmeldere. Og det har uden tvivl også været medvirkende til, at filmen ikke har haft dansk biografpremiere, men er blevet udgivet direkte på dvd. Men selv om filmen har sine svagheder i skildringen af provinssamfundets beboere, følte jeg mig nu ganske godt underholdt og synes også, at filmen er væsentlig bedre end sit rygte.

Renée Zellweger spiller fint uden at brillere, og det samme gør Harry Connick Jr. Derimod imponerer Siobhan Fallon Hogan som sekretæren Blanche Gunderson. En skøn karakter, der både er mesterkok, sekretær, husmor, produktudvikler, scrapbog entusiast og evangelisk kristen i én og samme person. Hogan er fremragende som den godmodige, nysgerrige og let naive kvinde, der prøver at få tingene til at glide i hjemmet, men som samtidig har mod og kvindehjerte nok til at gå imod sin chef, når beslutningerne bliver menneskefjendske og uetiske. Hogan, der i øvrigt er troende katolik, har ikke haft mange hovedroller. Ifølge hende selv, skyldes det blandt andet, at hun på grund af sit kristne livssyn har takket nej til flere roller. Hogans specielle fremtoning og dramatiske talent gør imidlertid, at hun før er set i markante og lidt skæve biroller i bl.a. Forrest Gump og Charlottes tryllespind.

Filmen er en komedie, og skal ikke opfattes som andet, men alligevel formår den at pege nogle vigtige værdier omkring etik, sammenhold og fællesskab i en tid, hvor arbejdsløsheden vokser på begge sider af Atlanten.

Den være hermed anbefalet til en hyggelig aften i familiens eller vennernes skød.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).