Varighed: 164 min.
Instruktør: Steven Spielberg,
Medvirkende: Eric BanaDaniel CraigGeoffrey Rush,
 Vold,
 Etik,

Af: Anders Kronborg - 19.06.2006

Vi er mange, der har ventet på at komme til at se "München". Og filmen skuffede ikke mig som seer. München er en spændende og interessant film, men samtidig en meget kontroversiel og vovet film, hvor nogle meget aktuelle emner tages op.

Den lidt ældre generation husker nok tydeligt OL i München, hvor tv-dækningen af gidseltagningen og den fejlslagne redningsaktion blev sendt direkte verden rundt. Spielberg starter da også med at vise os begivenhederne, som de udspillede sig, med nye optagelser blandet med de gamle nyhedsudsendelser. Selvom det er over 30 år siden, det skete, er historien stadig skræmmende aktuel. Måske i dag mere end nogensinde. I virkelighedens år 2006 ser vi stadig terrorister foretage gengældelsesaktioner udført efter ”øje for øje” princippet hver uge uden tegn på, at det vil løse sig. Filmen viser os blandt andet, hvordan hævn kan starte laviner af kædereaktioner, som vokser sig større og større og ikke lader sig stoppe, uanset hvad vi gør.

"München" er på alle måder godt skruet sammen. For at vi ikke glemmer hvorfor israelerne handler som de gør, bruges der hyppige flashbacks til begivenhederne under olympiaden. Volden vises i al sin brutalitet og uden omsvøb – både under selve olympiaden og i den efterfølgende hævnaktion. Så er du til feel good film er "München" ikke noget for dig! Selvom "München" beskæftiger sig med et emne, der kan få sindene i kog verden over, lykkes det alligevel Spielberg at tage et neutralt standpunkt i forhold til konflikten. I stedet for lader han det være op til publikum at danne deres egen mening. Og det er en af de ting, der gør filmen svær at glemme.

På skuespillerplanet fungerer filmen også særdeles godt. Den hemmelige gruppe er sat rigtigt godt sammen. Selvom flere af skuespillerne er ret kendte, er ingen af dem så store stjerner, at de overskygger de mindre kendte. Gruppen arbejder som en enhed og føles som sådan hele vejen igennem filmen – de supplerer hinanden, støtter hinanden og dækker hinandens rygge.

Hele gruppen lider under, at miste sig selv på den ene eller anden måde, men det er især Avner (Eric Bana), der bliver fokuseret på. Han bliver mere og mere kold og ligegyldig, efterhånden som filmen – og mordene - skrider frem. Og da han finder ud af, at det lige pludselig er hans egen gruppe, der er jaget vildt, sætter paranoiaen og den personlige hævntørst ind og overskygger alt andet i Avners liv. Han prøver at holde fast i sin menneskelighed. Men hvordan være et menneske, når den overordnede officer ikke vil inviteres hjem til middag, fordi Avners identitet er blevet slettet? Eric Bana formår at vise alle disse modstridende følelser så seriøst og overbevisende, at man aldrig tænker på, at manden faktisk startede sin karriere indenfor stand-up-komik. Han er så professionel som nogensinde.

Skal der nævnes et par af filmens svage sider, vil længden, som er på den anden side af 2½ time, være en af dem. Men kan man lide at få noget for pengene, kan man nyde München som den intense og spændende film, den er. Den bliver i erindringen i lang tid, efter man har forladt biografen – hovedsageligt fordi moralske og etiske holdninger konstant bliver udfordret.

"München" vil uden tvivl blive en af 2006’s mest kontroversielle og omdiskuterede film, og den lægger op til en god debat - ikke mindst om Israel og Israels efterretningstjeneste Mossad. Det er dejligt at se, at Spielberg stadig kan finde ud af at være modig og gå imod strømmen, som vi så genialt så ham gøre i Schindlers liste. Han kører den provokerende stil fra først til sidst og viser også World Trade Centeret i baggrunden i slutningen af filmen – noget, som uden tvivl har forarget en del af hans landsmænd (selvom det tidsmæssigt er korrekt), men som blot understreger for verden, hvor aktuel filmen er. Snyd ikke dig selv for at få udfordret din moral og etik - skynd dig ind og se "München" - hvis ikke i biografen så på dvd.

Bedømmelse: 4.3 af 6. 3 stemme(r).