Mud

På en øde ø skjuler en outsider sig. Han har en drøm om at blive forenet med sit livs kærlighed, som han har ubetinget kærlighed til, ja, han har endda begået et mord for den. Et par teenagedrenge vil hjælpe ham.

DramaTop 10 2013Filmstriben.dk
Produktionsår: 2012
Varighed: 130 min.
Instruktør: Jeff Nichols,
Medvirkende: Matthew McConaugheyReese WitherspoonTye SheridanJacob Lofland,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 27.03.2014

UBETINGET KÆRLIGHED
Jeff Nichols skrev både Take Shelter og "Mud" sommeren 2008. I "Mud" befinder vi os ved Mississippi-flodens grumsede vand. På en øde ø skjuler en outsider sig. Hans liv har været mudret, men han har en ubetinget kærlighed til sit livs kærlighed, som gang på gang har svigtet ham.

Et par teenagedrenge, Ellis (Tye Sheridan) og Neckbone (Jacob Lofland), tilbringer meget tid sammen. Ellis og hans forældre bor på en husbåd, og Ellis hjælper sin far med at sælge fisk, men har ellers ikke meget fællesskab i hjemmet, hvor mor og far er ved at gå fra hinanden. Neckbone bor hos sin onkel og hjælper ham, når han dykker efter perler.

Drengene snakker lidt om kærester, og Ellis bliver varm på en pige. Ellis lærer, at dét at være sammen en enkelt gang ikke er det samme som at være kærester. På flere måder dukker parforhold med og uden kærlighed op filmen igennem. "Jeg elsker dig," siger både Ellis' far og mor flere gange til ham, og hver gang er svaret: "Jeg elsker også dig/jer."

En dag tager drengene en motorbåd ud fra sidefloden til den store flod, hvor de går i land på en lille ø. De har hørt, at der ligger en båd oppe i et træ. Den er strandet der ved en oversvømmelse, og de regner med, at de har den for sig selv. Men den er beboet af outsideren Mud (Matthew McConaughey), som de lærer at kende. Drengene er skeptiske over for Mud, men bliver tiltrukket af hans historier. Lidt efter lidt fortæller han dem om sin fortid og om sit livs kærlighed Juniper (Reese Whiterspoon), der reddede ham fra slangebid, mens de var børn. Mud og Juniper har i perioder forsøgt at danne par. I en periode, hvor hun var sammen med en anden fyr fra en rig familie, blev hun gravid. Det blev fyren sur over, så han blev voldelig mod hende. Hun faldt og mistede barnet. Det ville Mud hævne, og det endte med, at han slog fyren ihjel. Derfor er Mud nu jaget af fyrens familie, dusørjægere og politi. Han får drengene til at hjælpe sig med mad og andre ting, som han har brug for til at gennemføre en ret vild plan.

Selv om filmen foregår i det såkaldte bibelbælte, møder vi ikke kristendommen direkte, men der er stærke eksistentielle temaer. Mud har søm formet som kors i sine skosåler, men det er på grund af overtro. Han snakker jævnligt om at beskytte sig mod onde ånder. Drengene bander unødigt meget - især i begyndelsen af filmen. De kommer med hvide løgne - mest for at beskytte andre. De voksne accepterer ikke, at drengene stjæler, men det er ikke helt klart, om selvtægt vurderes positivt eller negativt.

Mud har en ubetinget kærlighed til Juniper. Selv da hun i filmens forløb svigter ham, elsker han hende. Dog vil han ikke tvinge hende til kærlighed. En gammel bekendt til Mud fortæller ham, at Juniper kun tænker på sig selv. Det vil han ikke høre på. Måske skal man lægge noget i, at den dræbte fyrs far kaldes Djævelen. Måske er der noget symbolik i slangerne, som flere gange spiller en central rolle. I så fald har vi ikke gennemskuet det ved første møde med filmen.

Filmen er spændende uden at være nervepirrende. Fortællingen hænger nogenlunde sammen, selv om den enkelte steder slingrer en smule. Replikkerne er naturlige og ofte humoristiske. Vi møder fremmedartede og spændende miljøer, både i naturen og mellem mennesker. Fotograferingen er flot og malende. Men det, som især har givet filmen mange stjerner hos anmeldere, er skuespillet. Det er også det, der har fået os til at give den fjerde stjerne, og det er det, der gør, at filmen bliver ved med at trænge sig på. Det er formodentlig en film, der åbner sig mere næste gang, vi ser den.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).