Produktionsår: 2005
Varighed: 110 min.
Instruktør: Klaus Härö,
Medvirkende: Brasse BrännströmIa LanghammerMaria LundqvistMichael Nyqvist,
 Sorg,

Af: Johan Schmidt Larsen - 08.04.2011

"Mother of Mine" er instrueret af den prisvindende, finske instruktør Klaus Härö, der også har instrueret Elina - som om jeg ikke fandtes og Letters to Father Jacob. Filmen er beretningen om niårige Eero, der sammen med 70.000 andre børn bliver evakueret fra Finland til bl.a. Sverige under vinter- og fortsættelseskrigen i 1939-44. Det er en hjerteskærende historie om en dreng, der tilsyneladende har to mødre, men som ikke føler, at han har nogen mor i det hele taget.

Lad mig bare være helt ærlig! Jeg er vild med denne film. Det er en hudløs og vedkommende historie om et lille menneskes nød og afmagt under anden verdenskrig. Filmen er besat med dygtige skuespillere, som viser intenst og troværdigt skuespil. Og skuespillernes præstationer skyldes uden tvivl en talentfuld og målbevidst instruktør, der kan sit kram, og som forstår at udtrykke sig i et meget enkelt og ærligt filmsprog – et sprog som ligger fint i forlængelse af de bedste nordiske film. Det sidstnævnte blev måske bekræftet, da Härö i 2004 modtog Ingmar Bergman-prisen, der blev tildelt af Bergman selv.

Filmens landskaber og kulisser er valgt med en sjælden omhu, og billedkompositionen fungerer perfekt. Fotograferingen er præget af skønhed og ro. Både fotograf og instruktør foretrækker helt tydeligt, at kameraet langsomt og sindigt fortæller historien gennem panoreringer over kulisser og ansigter frem for de mange filmklip. Og så er der rigtig mange close-up-shots, hvor kameralinsen nærmest kæler for skuespillernes ansigter, så karakterernes sindsstemning afsløres og forstærkes.

Eero er ni år, da hans far bliver dræbt ved frontlinjen. Hans mor ser derfor ikke andre muligheder end at sende sin dreng i sikkerhed i det neutrale Sverige. Eeros svenske plejemor (Maria Lundqvist) lukker ham ind i sit hus, men ikke i sit hjerte, fordi hun bærer på en dyb sorg, hun langt fra har overvundet. Eero taler ikke svensk, og han føler sig derfor hverken velkommen i hjemmet eller i skolen. Han savner sin biologiske mor forfærdeligt, men brevene hjemmefra er ikke adresseret til ham, men til hans plejemor. Heldigvis får han et nært forhold til sin konfliktsky, men hjertensgode plejefar, der spilles fornemt af Michael Nyqvist.

Trods Klaus Härös mange filmpriser er han ikke særlig kendt i Danmark, men det fortjener han at blive, for "Mother of Mine" er en stille og enkel film med et stort hjerte. Uden at ville prædike fornemmer man instruktørens kristne livsværdier på en følsom og afdæmpet måde.