DramaKrimiThrillerTEMA Serier
Varighed: 999 min.
Instruktør: Asif KapadiaJoe PenhallTobias Lindholm,
Medvirkende: Jonathan GroffHolt McCallanyAnna Torv,

Af: Peter Højlund - 29.10.2019

NYE METODER I EFTERFORSKNINGEN

Serien foregår i slutningen af 70'erne og begyndelsen af 80'erne. I FBIs Behavioral Science Unit, sætter man to agenter, Holden Fort og Bill Tench, på opgaven at interviewe mordere af en særligt afvigende karakter. Man ønsker at skabe en dybdegående analyse af de allerværste mordere og deres motiver i håbet om, at det kan effektivisere fremtidig efterforskning. Psykologen Wendy Carr slutter sig til dem, og med agenternes erfaring med forhør og psykologens viden om menneskelig psyke begynder de at kunne profilere den type forbrydere, som sidenhen bliver navngivet seriemordere. Undervejs møder de modstand fra øvrige folk i FBI, som opfatter deres forsøg på at analysere forbrydernes motiver dybt kontroversielt, da det menneskeliggør disse umenneskelige personer.

Portrætter af seriemordere
Serien er baseret på bogen af samme navn, som blev skrevet af en af de to agenter, som stod bag det lange forskningsarbejde, der førte til den banebrydende mulighed for at profilere seriemordere. De to agenter i serien er altså løst baseret på de to agenter, som stod bag forskningen i virkeligheden, men der er pyntet på historien, så det personlige drama væves tæt sammen med det øvrige plot.

"Mindhunter" leverer nogle fremragende portrætter af berygtede seriemordere. Man har virkelig brugt tid på at studere personerne fra virkeligheden og skabe så tro fremstillinger af dem som muligt. Det er naturligvis indimellem dybt rystende, men er man forberedt på en generel dyster stemning og et studie i menneskelig ondskab, så kan serien varmt anbefales. Jeg havde flere aftener undervejs, hvor det ene afsnit overtog det andet. Har man set første sæson af serien True Detective og savner noget i den stil, kan denne serie være et godt bud på noget lignende.

Ondskabens potentiale
Dog vil jeg sige, at jeg savnede et stærkere drama i hovedpersonernes fortælling. Holden Fort er fremstillet generelt usympatisk, mens Bill Tench er en helt igennem ordentlig person. Jeg kunne godt tænke mig, at der var brugt mere tid på at gå i dybden med den tematik, som serien tager afsæt i. Tematikken om, hvad der bor af potentiale for ondskab - eller i en kristen forstand synd - i mennesket. Somme tider går der lidt for meget plot i serien, og vi mister blikket for, hvad den gerne vil fortælle os med skildringen af disse mørke personer og dystre skæbner.

For en god ordens skyld bør det desuden nævnes, at der er grafiske scener af voldelig og seksuel karakter med i serien.

Kan ses på Netflix.