Alle anmeldelser - Komedie

KomedieTEMA Anden verdenskrig
Varighed: 109 min.
Instruktør: Patrice Leconte,
Medvirkende: Moritz BleibtreuGeorg FriedrichUrsula StraussMarthe Keller,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 22.05.2012

Kan en film handle om krig, men samtidig være en komedie? Ja! Tarantino viste med Inglourious Basterds, at det godt kan lade sig gøre, og "Min bedste fjende" bekræfter det.

Krig kan skildres på mange måder, fra mange vinkler og med forskelligt formål. "Min bedste fjende" handler om anden verdenskrig, men bruger krigen som en ramme for at fortælle historien om de to venner Rudi og Victor. Victor er jøde og Rudi er tysker. I de to drenges barndom har Rudi været en nær ven af Victors familie, og det har været med til at skabe et stærkt venskabsbånd mellem de to drenge. Victors far ejer et stort galleri, som indeholder en meget værdifuld Michelangelo-tegning. Familien er derfor ganske velhavende, ligesom mange andre jøder var (og er) det.

Da krigen bryder ud, hjælper rigdommen som bekendt ikke jøderne meget. De to drenge er nu blevet til mænd, Rudi gør karriere som SS-officer, og på den måde byttes styrkeforholdet rundt mellem Rudi og Victor. Victors familie er under stort pres, og da Rudi fortæller sine overordnede om familiens Michelangelo-tegning, tvinges de til at udlevere den til besættelsesmagten. Det lykkedes dog at få fremstillet et par kopier af tegningen og dernæst at udlevere en af disse til Hitlers regime. Den falske kopi bliver dog opdaget, hvilket ikke sætter Rudi i et positivt lys hos sine overordnede. Historien tager nu fart, og hvor Rudi og de andre SS-folk kæmper febrilsk for at skaffe tegningen, kæmper Victors familie ivrigt for at holde den skjult. Gennem filmen er det ganske interessant at iagttage Rudi og Victors forhold, og man overrumples flere gange over de udviklinger, det ta'r.

Filmens komiske side udgøres af den forveksling, som det lykkedes for Victor at gennemføre. På snedig vis får han byttet rolle med Rudi, således at Hitlers folk tror, at Rudi er tilfangetaget jøde, og at Victor er SS-officer. Igen er styrkeforholdet mellem jøden og tyskeren genoprettet - på trods af krigens udbrud. Ganske imponerende klaret af Victor, der med sin jødiske baggrund bestemt ikke er tabt bag en vogn.

"Min bedste fjende" er en særdeles underholdende film, der formår at holde et jævnt spændingsniveau hele vejen igennem. Nu, da anden verdenskrig efterhånden er kommet godt på afstand, viser "Min bedste fjende", at tysk film efterhånden kan lave film om krigen, ude at det behøver at være er en stor omgang dårlig samvittighed og bodsgang. Den slags film er der lavet masser af, og det er ærlig talt befriende, at et så alvorligt emne kan behandles anderledes, uden at det bliver smagløst.