Madeleines Paris

Une belle course

En feel good-film om en 92-årig dame, der bestiller en taxa til at køre sig fra sit hjem til plejehjemmet, hvor hun nu skal bo. Hun kommer i snak med chaufføren. Det kommer der mange sjove replikker ud af.

Produktionsår: 2022
Varighed: 91 min.
Instruktør: Christian Carion,
Medvirkende: Line RenaudDany BoonAlice Isaaz,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 07.10.2023

EN GOD TUR

Taxachaufføren Charles (Danny Boon) er økonomisk udfordret og humørmæssigt indeklemt. Han sidder i taxaen halvdelen af døgnets timer og kører årligt, hvad der svarer til tre gange jorden rundt i det skønne Paris. Men han lægger kun mærke til de idiotiske trafikanter og de utålelige kunder. En dag tager han modstræbende mod en tur, der går på tværs af hele Paris. Kunden er 92-årige Madeleine (Line Renaud), der skal ud på sin sidste tur gennem Paris. Modstræbende skal hun flytte ind på det plejehjem, hvor hendes læger og andre har bestemt, at hun hører til. Madeleine vil have mest muligt ud af turen, så hun har ingen hast med at nå frem. Det bliver en god tur for dem begge, og det er vist også så nogenlunde betydningen af filmens franske titel Une belle course.

God kemi
"Madeleines Paris" er på mange måder en traditionel roadmovie, hvor to meget forskellige personer tilfældigt mødes og skal tilbringe nogen tid sammen. Tiden får betydning for dem begge, og ingen af dem er helt den samme efter turen. På den måde er der intet overraskende, og slutningen har vi stort set regnet ud undervejs. Når det alligevel er en gribende film, skyndes det især de to skuespillere, der har fået hovedrollerne. 95-årige Line Renaud var tidligere en berømt popsanger, som var kendt i hele Frankrig. Danny Boom er kendt for sin evne til at underholde som komiker. De to er gode venner privat og har tidligere spilet sammen. Man fornemmer, at han har nydt at få Line Renaud til at sprudle i denne film. Alice Isaaz gør det også godt som den unge Madeleine, der dukker op i en række flashbacks.

Besøg på minderige steder
De kører rundt i Paris og gør holdt ved steder, der har haft betydning i Madeleines liv. Vi ser enkelte af byens berømte bygninger, men der er ikke lagt vægt på at vise et glitrende postkort. Filmens bærende element er samtalen mellem de to, og den er der ikke noget, der får lov til at forstyrre. Vi får indblik i et liv, der har budt på flere svære oplevelser. Der er mange grunde til, at Madeleine kunne være endt som en sur gammel dame, men sådan er det ikke gået. "Vrede gør dig ældre. Et smil gør dig yngre," lyder et af de visdomsord, hun giver sin tavse og tvære chauffør. Det er ikke nogen overraskelse, at hun efterhånden får ham tøet så meget op, at det bliver til en samtale.

Filmen er godt produceret. Selv når man kun kender er par franske ord, er det let at følge med. Underlægningsmusikken er jazzede evergreens, hvis engelske tekst rummer flere kommentarer til filmens handling. Der er en rigtig god humor flere gange undervejs - både den muntre og den sorte slags. Et par steder undervejs og især hen mod slutningen er der lagt op til en klump i halsen og lidt fugtighed i øjenkrogen. Det lykkes ganske godt uden at bliver for sentimentalt.

Instruktøren Christian Carion er bedst kendt for En dag uden krig, om en juleaften under første verdenskrig.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 6 stemme(r).