Biografi/baseret på virkelig historieDramaRomanceTop 10 2016
Varighed: 123 min.
Instruktør: Jeff Nichols,
Medvirkende: Ruth NeggaJoel EdgertonWill Dalton,

Af: Finn Andersen - 06.10.2017

UMULIG KÆRLIGHED

Her er et virkeligt melodrama om den hvide Richard Lovings (Joel Edgerton) og den farvede Mildreds (Ruth Nugga) kamp om at få anerkendt deres ægteskab i det racismeplagede syden i USA i 1950'erne. Richard og Mildred vokser op i den samme lille by, hvor farvede og hvide lever sammen og hjælper hinanden uden at tænke nærmere over, om man har den ene eller den anden farve. På stedet hersker den almenmenneskelige ret, at man kan blive ansat hos en farvet arbejdsgiver, selvom man er hvid, eller at en hvid og farvet finder hinanden og vil giftes.

Mildred og Richard bliver gift i en anden stat
I 1958 tager de fra deres landsby i Virginia og bliver gift i staten Washington i al hemmelighed. Richard og Mildred venter deres første barn, og de ser lyst på fremtiden. Men hjemme møder de områdets landbetjent, der har hørt om ægteskabet. Ifølge statens love er det forbudt, og de bliver smidt i fængsel, hvor de får et brutalt ultimatum. Bliv i fængsel eller forlad staten Virginia i 25 år. De flytter derfor væk fra deres familier, venner og hjemstavn til en noget større by.

De sætter noget i gang
Mildred og Richard bliver en stadig større familie, og de holder fast i kampen for at kunne vende hjem som familie og bo, hvor de har lyst til, og sammen med dem, de vil. Tiderne skifter i 60'erne, men der begynder først at ske noget, da en kontakt til senator Bobby Kennedy medfører en højesteretssag, som ændrer lovene i alle stater - også i Virginia.

Forfatter og instruktør Jeff Nichols, har skrevet et intimt og dejligt kærlighedsdrama om et helt almindeligt par, der gennem deres kærlighed og stædighed ændrede landets love. Det er også en stille og forsigtig film om USA's evige raceproblematik – uden sensationer og med nogle tydelige karakterer som hovedpersoner.

Da filmen og dramaet er langsomt og stille, er det ikke så mærkeligt, at man i højere grad lægger mærke til, at castingen og skuespillet er vellykket. Man føler, at filmen virkelig formår at skildre et virkelighedsnært miljø. Filmen er et herligt møde med den stille og konfliktsky Richard, der ønsker at leve i fred og ro med sin familie, og den meget mere udadvendte og aktive Mildred. Rollen gav hende en Oscarnominering.