ActionAnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 90 min.
Instruktør: Chris McKay,
Medvirkende: Danske stemmer:Alexandre WillaumeMagnus MillangLars Mikkelsen,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 09.02.2017

LEGO DUER STADIG

Gotham, byen der altid er under angreb, er atter i fare for at blive totalt udslettet, da Jokeren stjæler en kæmpe bombe og placerer den under byen. Hvem skal dog redde byen, igen? Det skal den store helt, alles store stjerne, den super-fantastiske Batman! Altid parat til at bekæmpe kriminalitet og vise sit seje udstyr frem. Og ser man bort fra, at Batman/Bruce Wayne ofte sidder alene og ensom hjemme efter en stor sejr, så trives han fantastisk godt med al den opmærksomhed, han får. Derfor får han også noget af et chok, da den nye politikommissær annoncerer, at byen ikke længere har brug for Batman til at bekæmpe skurkene. De har brug for en politistyrke, som kan spærre dem inde én gang for alle. Tingene går skævt derfra. Bruce kommer ved et uheld til at adoptere en forældreløs dreng, og helt galt går det, da han uforvarende kommer til at deltage i, at nogle skurke bliver sat fri. Hvem skal nu redde Gotham, politiet eller Batman? Eller kan det tænkes, at de kan arbejde sammen?

Lidt af hvert fra tag selv-bordet
Filmen er dejligt underholdende, den er propfyldt med kendte karakterer. Batman er omdrejningspunktet i denne film, men der er også besøg af de andre superhelte fra DC; Superman, Flash, Wonder Woman, Green Lantern m.fl. For at finde skurkene i filmen har de dog været meget længere omkring. Alle Batmans ærkefjender er der; Bane, Jokeren, Pingvinmanden, Poison Ivy og alle de andre. Men det stopper ikke her. Pludselig får Gotham også besøg af mesterskurke som fx Voltemort, King Kong og Sauron. Alle sammen er med til at give nogle humoristiske twist i filmen. Det er et absolut must for voksne at kende bare lidt til universet med Batman, for næsten al humoren til de voksne ligger i hints og hentydninger til gamle film og tegneserier. Børn vil grine af de utroligt mange fjollerier, der vælter ind fra højre og venstre hele filmen igennem. Jeg tror ikke, der er en eneste scene uden noget skørt, hvad enten det så er i forgrunden, eller den yderst detaljerede baggrund.

Meget uhøjtidelig underholdning
Filmen er selvironisk på højeste plan. Den står ikke tilbage for at lave sjov med samtlige af de nu efterhånden mange Batmanfilm, der er udgivet. Den er sat sammen af en uendelig lang stribe af komiske situationer og punchlines. Sat sammen med det fantastiske univers af klodser som LEGO er, giver det en rigtig god familiefilm. Der er kælet meget for detaljerne omkring klodserne, hvad der er bygget op, hvad der kan bygges om, mens vi ser det, og hvad der er baggrunde uden klodser. Desværre så forsvinder handlingen helt i alt det sjove. Eller rettere, de får aldrig rigtigt gang i en handling. Måske det er med vilje, og måske gør det ikke noget. Men jeg fandt indimellem filmen lidt lang, eller gået i stå, fordi der ikke var en ukendt slutning at se frem til.

En gammelkendt morale
Selvom en stor del af filmens jokes går ud på at lave sjov med det faktum, at Batman nu i snart 78 år har kæmpet alene, uden familie, så er det også temaet i denne film. Det står meget tydeligt frem, at moralen i filmen er, at vi skal huske at involvere andre. Vi kan ikke klare tingene selv. Familie eller ej, så har vi brug for andre. Som Batman siger til sin adopterede søn: "At miste nogen man holder af, det er en del af livet, det gør ondt, men det betyder ikke, at vi skal lade være med at lukke nogen ind." En dejlig pointe, om end den er forudsigelig. Filmen indeholder et pænt sprog, og den vold, der er, er ret uskadelig, da vi alle kender til LEGO-klodser, der går fra hinanden, og ved, at de nemt kan sættes sammen igen. "LEGO Batman filmen" når ikke op på niveauet, som forgængeren LEGO Filmen - Et klodset eventyr gjorde, men den er absolut værd at se, for hele familien.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).

Anders, 25-02-18 17:56:
Den film er mega sej