En dommedagsfilm med ærkeengle i hovedrollerne. Men filmen er så plat og forvrøvlet, at der absolut intet himmelsk er over den.

ActionGyserThriller
Varighed: 100 min.
Instruktør: Scott Stewart,
Medvirkende: Paul BettanyLucas BlackTyrese GibsonAdrianne Palicki,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 29.07.2011

Endnu en film om dommedag. Men bestemt ikke i den seriøse afdeling. Plottet er, at Gud vil udslette menneskeheden ved at sende sine engle i skikkelse af menneske-zombier. Ærkeenglen Mikael (spillet af Paul Bettany) trodser Gud og vil redde menneskeheden – for han har set det gode, der trods alt er i nogle mennesker. Et af disse gode mennesker (Jeep) befinder sig på en øde ørken-café i USA. Caféen hedder Paradise Falls – man skal ikke overanstrenge hjernen for at forstå den smule symbolik, der er i den her film.

Her tilbyder Jeep cafeens højgravide servitrice, Charlie, at tage sig af hende, selv om han ikke er faren til barnet. Da Mikael lander på jorden, skærer sine vinger af og syr selv sårene sammen med en møbelbetræksnål. Han stjæler en masse våben og tager til caféen, for der at standse zombihæren og beskytte Charlies barn – fordi dette barn vil kunne frelse verden. Han får hjælp af forskellige personer, der tilfældigvis befinder sig i caféen og har valget mellem at slås for deres liv eller blive spist af zombierne.

Ikke den bibelske udgave af Gud
Lad mig sige det med det samme: selv om filmen låner begreber som gud, dommedag, ærkeengle osv fra Bibelen og kristendommen, forholder filmen sig meget frit i forhold til sine kilder. Så mit gode råd er: lad være med at tænke på, hvordan den bibelske Gud og de bibelske engle er, for ellers vil du hele tiden sidde og tænke, at det her er fuldstændig absurd – selv for en horror-film. Engle er åbenbart på den ene side i stand til at udrydde menneskeheden og på den anden side kan engle-zombier bekæmpes med ret så almindelige våben. I Bibelen kan én engel dræbe 185.000 soldater på én gang, her i filmen kan de dårligt nok forsvare sig mod en brødkniv …

Da ærkeenglen Gabriel dukker op, og det kommer til tvekamp mellem ham og Mikael, er der heller ikke åndelige kræfter på spil. Gabriel har fx en pigstav med roterende savskær … Hans vinger er skudsikre (men kan skæres af med en skovkniv ?!?), og vingernes spidser er gode til at sprætte modstandernes maver op med.

Mikael er klogere end Gud
Filmens eneste mulige pointe viser sig ved, at Gabriel vinder og dræber Mikael. Men Mikael kommer tilbage – med vinger! Gud har åbenbart valgt, at det, Mikael gjorde, var det rigtige! Gabriel var enig med Gud i, at menneskeheden skulle udryddes. Mikael troede på, at Gud dybest inde stadig elskede mennesket, og at han derfor ikke ville denne udslettelse. "Jeg vil give Gud det, han har brug for, ikke det, han har givet ordre til!" sagde Mikael til Gabriel under kampen – og han fik altså ret! Eller med et andet citat fra Mikael: "Gud mistede troen på mennesket – det gjorde jeg ikke!"

Så menneskeheden reddes. Jeep og Charlie og det barn, der blev født midt i kampens hede, drager nu sammen ud i verden.De tatoveringer, der ellers har overdækket Mikael, overføres nu til Jeep, og han får at vide, at det er instruktioner til, hvordan missionen skal udføres. Men hvad denne mission er, eller hvordan en mekaniker fra Paradise Falls skal kunne tyde de mystiske tegn, berettes der intet om.Man kan dårlig være uenig i, at Gud elsker os mennesker på trods af vores ondskab. Men hermed hører vist også enhver lighed med virkelighedens og filmens gud op. Filmens gud fremstår som en overreagerende fjern hersker, hvis onde planer heldigvis bliver forpurret af en kriger, der er klogere end herskeren, og som formår at se det gode i herskerens hjerte og i menneskers hjerter – noget, som herskeren ikke engang selv kan se. Ikke just den almægtige og alvidende og uforanderlige Gud, vi kender fra Bibelen.Plat filmHvis så det bare var teologien, der kiksede i filmen, så kunne man vel lukke af for det og nyde en god aktion og horror-film. Men nej. Effekterne er billige og uopfindsomme – man har tydeligvis ladet sig "inspirere" af andre horror-film og så desværre bare gengivet elementer fra dem i en mere ussel version. I ekstramaterialet viser de med stolthed, hvordan de har lavet specialeffekter, der "ikke er set før". Men disse specialeffekter er skam set før – bare i langt bedre udgaver. Plottet er uforståeligt - fx fremgår det aldrig, hvordan eller hvorfor barnet kan redde verden, og zombiernes adfærd er en logisk sammenblanding af forskellige zombi-koncepter fra andre film. Det eneste, der kan imponere lidt, er, hvor plat det kan lade sig gøre at lave den slags film.

Bedømmelse: 1.0 af 6. 1 stemme(r).