Produktionsår: 2016
Varighed: 95 min.
Instruktør: Alessandro CarloniJennifer Yuh,
Medvirkende: Danske stemmer:Rune KlanLars ThiesgaardMille Dinesen,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 18.03.2016

DRAGEKRIGEREN I TOPFORM
Alt ånder fred og ro i dalen ved Jadepaladset. Po er en superstjerne og nyder den heltestatus, det giver at være dragekrigeren. Da Po's rigtige far pludselig dukker op, stiger "for-fedest-heden” til helt nye højder. Langt derfra, i en anden verden, udkæmpes en frygtelig kamp. Kung Fu Mester Kai har brugt de sidste 500 år i de dødeliges rige på at samle qi - den universelle indre livsenergi, man kan lære at mestre - fra alle andre døde Kung Fu Mestre. Da det endelig lykkes ham at besejre Oogway, har han kraft nok til at vende tilbage til de levendes verden. Hermed står Po over for den mægtigste modstander nogensinde.

Hvem er det nu lige jeg er?
Det har ikke været nemt for Po at finde ud af, hvem han er. Igennem både 1'eren og 2'eren har han været på rejse ind i sig selv for at finde ud af, hvem han er, og hvad han kan. Det er nu blevet tid til, at rejsen afsluttes. Po tager med faren hjem til panda-landsbyen for at lære, hvad det vil sige at være en panda. Nogle ting, som fx at sove helt til middag, er nemme at lære, mens andre ting kræver mere øvelse. Langsomt lærer Po at være en panda, mens pandaerne lærer at være krigere, på deres helt egen måde!

Masser af action og en overflod af humor
Denne film er som en 3'er i rækken helt på højde med de andre to. Vi kender den elskelige panda og hans humor, hans evne til at rode sig ind i problemer og hans lærermesters tålmodighed, der kun næsten rækker. Vi ved, der er masser af skøre figurer blandt dyrene, at der aldrig er mangel på nudler, og at der kommer et kæmpe opgør med superskurken til sidst. Det forfriskende ved disse film er, at der - ud over den faste gruppe, der skal være med - altid er et væld af nye karakterer, der sørger for, at filmen ikke føles som en gentagelse af de tidligere. Den kendte vekslen mellem animation og tegnestil kalligrafi er denne gang udviklet og brugt endnu mere.

Yin og yang i børnehøjde
Den kinesiske religiøsitet der har ligget som en undertone i de to første film bliver nu trukket helt frem i forgrunden. Skurken, Mester Kai, indsamler de andre mestres qi, og hele den sidste store kamp bliver udkæmpet i en slags yin og yang-arena, hvor Po ender med at være indbegrebet af den perfekte balance. Filmen er fyldt med overnaturlige ting, som fx grønne ånder, magiske sværd og fri passage mellem døden og livet.

Kinesisk religiøsitet kolliderer naturligvis på flere områder med et bibelsk livssyn. Men da filmen alt i alt fremstår som eventyr og på ingen måde som et forsøg på promovere kinesisk religiøsitet, ser jeg ikke afgørende problemer med at lade børn se den.

Jeg vil anbefale dig at se denne film, hvis du var vild med de første. Filmen er - som de to andre - til tider uhyggelig for små børn.

Bedømmelse: 3.0 af 6. 2 stemme(r).