Produktionsår: 1986
Varighed: 265 min.
Instruktør: Henning Ørnbak,
Medvirkende: Benny PoulsenMerete VoldstedlundKaren WegenerEddie Karnil,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 23.10.2014

STOL PÅ GUD

En tv-serie i fire afsnit fra 1986 om Kaj Munk er nu genudgivet på dvd. De tre første afsnit begynder med tilfangetagelsen af Kaj Munk den 4. januar 1944. Kaj Munks sidste ord til sin hustru var: "Stol på Gud." Kaj Munk var åbenhjertig, impulsiv, provokerende og havde skøre indfald. Samtidig kæmpede han med troen og et følsomt og kompromisløst sind.

1. Elsk hverandre
Kaj Munk (Benny Poulsen) går i gymnasiet i Nykøbing Falster i 1916. På søndage er han hjemme hos sine plejeforældre nær Maribo. Det er et hjem med bibellæsning og bordbøn. Især moren har et ønske om, at Kaj Munk vil læse til præst. Kaj har det svært med kærligheden til piger, og også Guds kærlighed. Hvordan kan Gud tillade krig og sygdom? siger han til en medstuderende. Allerede i første afsnit fornemmer vi, at Kaj har været meget impulsiv, sandhedssøgende, og ligeglad med, hvad andre tænker om ham.

2. Var jeg en anden end mig
I 1924 bliver Kaj Munk sognepræst i Vedersø. Her møder vi mange sjove situationer. Der er ikke så meget tro på Gud at spore, så han siger: "Jeg burde nok melde mig ud af folkekirken." Ved siden af præstegerningen skriver han digte og teaterstykker. Da han skal have sit stykke antaget, sætter han ikke sit lys under en skæppe. Hvis ikke de vil opsætte det hurtigt, får de slet ikke lov til at få En idealist. Han møder Lise (Merete Voldstedlund) fra sognet, og efter en tid med benægtelse om at være kærester, bliver de pludselig hemmeligt gift.

3. Overlistet af livet
Kaj Munk bliver en berømt digterpræst og debattør med mange provokerende indlæg. Han har kontroversielle udtalelser om Hitler og Mussolini, men tager afstand fra jødeforfølgelserne. Han betaler selv for at få en kapellan, så han kan gå på jagt og komme ud i Europa for at se, hvordan det står til med krigen. I en spøjs scene, hvor Kaj og kapellanen ligger på isen og kigger op på stjernerne, spørger Kaj: "Er du bange - det skal man ikke være - det er jeg."

4. Krigens hårde vilkår
Da Danmark bliver besat sammenkalder Kaj Munk menigheden i kirken og opildner til modstand. Kaj Munk får flere advarsler om, at han laver landsskadelig virksomhed, og at han skal holde op med det. Han får tilbud om at flygte til Sverige, men nej - han vil dø i Danmark. Og det kom han til, da tyskerne likviderede ham 4. januar 1944. Også dette afsnit er krydret med Kaj Munks skæve humor.

Det er en meget blandet teologi, Kaj Munk og hans præstekolleger er talerør for. Kaj Munk holdt dog fast i, at man altid skal sige sandheden. Jo flere forbud, han fik mod at tale en sag, des ivrigere kæmpede han for den. Han var ikke bange for fra prædikestolen at påtale konkret synd, som for eksempel den uskik, at unge mennesker prøver sig frem med det seksuelle uden at være gift - endda i sognet! Et citat samler vist meget godt det sunde og centrale i hans teologi: "Jeg forstår ikke hvorfor, men Gud har jo altid været deroppe. Han døde på korset for os. - Er det ikke stort, at man ikke behøver fortabes! Man kan sone og få tilgivelse. Livet er så rigt."

Filmen er en tv-serie og den har mange år på bagen, men den er alligevel seværdig. Benny Poulsen spiller overbevisende den vanskelige rolle som Kaj Munk. Der er mange humoristiske indslag - især fra Kaj Munk. Der tales en del dialekt, hvilket er med til at gøre filmen autentisk.

Er man flere, der ser filmen sammen, er der bestemt noget at snakke om. Selv om vi slet ikke er enige i alt det, Kaj Munk siger, provokerer det og maner til eftertanke. Filmen gør os nysgerrige efter at vide mere om den spøjse digterpræst Kaj Munk.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).