Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Johan Schmidt Larsen - 16.12.2016

JUL I SOFAEN

For mange af os er advents- og juletiden naturligt forbundet med, at hele familien indtager husets bedste sofa og ser en hyggelig julefilm sammen. Ja, nogle familier har deres helt specielle favoritter, som helst skal ses hver jul. Og selv om de fleste julefilm sjældent vil gå over i filmhistorien som kunstneriske mesterværker, så er det muligt at finde flere seværdige film.

Fred på jorden
Filmen En dag uden krig hører absolut til en af de mere seværdige af slagsen. Og så er den baseret på virkelige begivenheder om, hvordan franske, tyske og britiske soldater under første verdenskrig spontant holdt våbenhvile og fejrede jul sammen. Filmens manuskriptforfatter og instruktør Christian Carion har taget sig en del kunstnerisk frihed i forhold til de virkelige begivenheder. Han har blandt andet skrevet en kærlighedshistorie mellem en officer og en dansk kvinde ind i filmen.

Men helt opdigtet er filmens handling ikke. I artiklen Våbenhvile i skyttegravene kan du læse øjenvidneberetninger om, hvordan soldaterne sang julesalmer og spillede en improviseret fodboldkamp med en bold lavet af oksekødsdåser og med deres egne stålhjelme som mål.

"En dag uden krig" er en dejlig film. Et ekstra plus er, at den forbinder livets og menneskets mørkeste sider med det julen faktisk handler om - "fred på jorden i mennesker, der har hans velbehag".

Gud og julemanden
Miraklet på Manhattan er en hjertevarm julefortælling om Dorey, en alenemor, der ikke tror på julemanden. Og hun vil gerne, at hendes datter Susan har den samme opfattelse. Susan er en rigtig gammelklog pige, der spilles fantastisk af Mara Wilson. Susan har et stort ønske om, at advokaten Bryan Bedford (Dylan McDermott) må blive gift med hendes mor. Hun forsøger derfor at lege "Kirsten giftekniv" med god hjælp fra julemanden.

Der er naturligvis stor forskel på at tro på Gud og at tro på julemanden, men filmen kan med god vilje ses som en tankevækkende kommentar til diskussionen om religion i det offentlige rum - om forholdet mellem en verdslig stat og kirkens ret til at være synlig, tydelig og respekteret.

Når man tager i betragtning, hvad der findes af letbenede julefilm, hører denne film absolut til en af de bedre. Den har noget til alle aldersgrupper, og den kan ses flere gange. Af samme årsag er den blevet lidt af en juleklassiker for mange familier.

Danske julefilm
Der findes også et par gamle danske julefilm, som ikke er særlig kendte af den yngre generation, men Fra den gamle købmandsgård og Nøddebo præstegård var et hit, da de i sin tid havde premiere i biograferne.

Det specielle ved disse to film var netop, at de leverede et romantisk og uspoleret billede af julen i de gode gamle dage. Julen hvor man gik til kirke, mens julesneen stille dalede ned. Et romantisk billede, som aldrig har eksisteret andre steder end på film! Men rollerne var besat med de mest kendte og afholdte skuespillere, dansk film og teater kunne opbyde: Ib Schønberg, Helge Kjærulff-Schmidt, Astrid Villaume, Johannes Meyer, Ellen Gottschalch, William Rosenberg – for blot at nævne nogle af dem.

Og med hensyn til Nøddebo præstegård skulle det for mit vedkommende helst være den gamle sort-hvide version fra 1935 med Hans Kurt som Nikolaj og Johannes Meyer som pastor Blicher. Den "nye" fra 1974 med bl.a. Lars Høy, Lisbet Dahl og Poul Bundgaard har aldrig rigtig sagt mig noget, men det er der uden tvivl flere meninger om blandt brugerne på filmogtro.dk.

Skulle du og din familie have lyst til at se Danmarks svar på "White Christmas", så er de to film uden tvivl et godt bud.

Og når vi nu nævner White Christmas – den med Danny Kaye og Bing Crosby i hovedrollerne - så var det også en oplagt mulighed. Her er der i hvert fald masser af sang og musik af Irving Berlin. Der er hyggelig komik og en forudsigelig handling. De rigtige par får hinanden til sidst, og filmen slutter med den verdensberømte sang White Christmas, mens den kunstige sne grangiveligt drysser ned over de syngende par.

Jul i Betlehem
I den anden ende af skalaen er det også værd at nævne Vejen til Betlehem fra 2006 af Catherine Hardwicke. Selv om filmen ikke fik alt for gode anmeldelser, har den flere fortrin. Rent faktisk handler den om julens centrale budskab om Jesu fødsel, og den slags film er en kæmpe mangelvare i nutidens filmproduktion.

Filmens styrke ligger desuden i Oscar Isaacs tolkning af Josef. Her bryder filmen nyt land i forhold til tidligere film om det samme emne. Når kameraet ruller i andre film, står Josef helt ude i staldens mørke. Ja, han må nærmest presse sig på for overhovedet at komme med på billedet. Han er tildelt en rolle som statist og reserve. I "Vejen til Betlehem" får Josef derimod hovedrollen som den jordiske beskytter af Maria og barnet i krybben.

Vi kunne nævne en lang række andre julefilm, men gå selv på opdagelse i filmjunglen og hent hjælp i vores TEMA julefilm og TEMA familiefilm jul.

Fra os på Film & Tro til alle jer - en rigtig glædelig jul!

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!