Produktionsår: 1999
Varighed: 90 min.
Instruktør: Kevin Connor,
Medvirkende: Pernilla AugustChristian BaleGeraldine Chaplin,

Af: Carsten Riis Jensen - 10.06.2011

MED MARIAS ØJNE
Ambivalens synes at være det ord, jeg vender tilbage til, når jeg skal anmelde såkaldte "bibelfilm". Det var tilfældet med "The Bible"-seriens Jesus-film (med Jeremy Sisto) og med BBC-produktionen The Passion (med Joseph Mawle).

Ambivalensen kommer af, at filmskaberne tager sig nogle kunstneriske friheder, som for den daglige bibellæser kan være direkte irriterende at se på. I filmen "Mary, Mother of Jesus" har man ønsket at fortælle historien om Jesu mor – og især fortælle, hvor stor indflydelse hun havde på Jesus. Og det fører til nogle scener, som bestemt ikke har hjemmel i Bibelen.

Tag for eksempel scenen, hvor Maria sidder med sin 12-årige søn og fortæller ham lignelser. Hun fortæller ham lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Det er med andre ord Maria, der har lært Jesus de lignelser, han selv senere fortæller. Eller scenen, hvor Jesus gerne vil finde ud af, hvem han virkelig er, og Maria derfor opfordrer ham til at lade sig døbe af Johannes. Det er kunstnerisk frihed.

I den danske udgave af filmen, har distributøren – SoulMedia – valgt at give filmen en anden titel. Det sælger ikke at udgive en film, der handler om Jesu mor, så derfor hedder filmen på dansk bare "Jesus". Og i stedet for originalens coverbillede af Maria, er det nu Jesu ansigt, der fylder det meste af billedet.

På den anden side er det klart, at billedet af Jesus har fået fokus i den danske udgave. Det er nemlig ingen ringere end Christian Bale, der spiller Jesus. Bale er kendt af mange fra de nye Batman-film (Batman Begins og The Dark Knight) samt fra gyseren "American Psycho" og senest den fantastiske The Fighter.

Det er desuden interessant, at det er svenske Pernilla August, der spiller Jesu mor. Interessant, fordi hun er en fantastisk skuespiller, og fordi hun tidligere har spillet mor til en jomfrufødt (hun spillede Anakin Skywalkers mor, i "Star Wars: The Phantom Menace"). Det fortælles i øvrigt, at popsangeringen Madonna oprindeligt skulle have haft rollen som Jesu mor, men at hun tre uger før optagelserne sprang fra.

Første halvdel af filmen fokuserer på bebudelsen, på fødslen, flugten til Egypten og Jesus som 12-årig. Anden halvdel fokuserer på Jesu 3-årige offentlige virke, frem til hans korsfæstelse. Som sagt forsøger filmen at fokusere på Maria, på hendes følelser, tanker og handlinger. Det lykkes enkelte steder i filmen. Men ofte på bekostning af, hvad Bibelen rent faktisk fortæller (og ikke fortæller).

Ligesom i andre bibelfilm er der altid nogle "interessante" scener. Fx scenen, hvor andre børn i byen driller Jesus og tæver ham, uden at han gør modstand. Scenen, hvor folk i byen har opdaget, at Maria er gravid og så prøver at få hende stenet. Scenen, hvor Jesus står i synagogen og læser skriftstedet fra Esajas, hvorefter han i filmen siger nogle af de ting, han ifølge Bibelen først siger på et senere tidspunkt. Scenen med Jesu korsfæstelse, hvor man tydeligvis ikke har brugt mange penge på scenografi og sminke, men netop i stedet har villet fokusere på Marias ansigtsudtryk og følelser.

Det har ikke været en dyr film. Der er flere scener, hvor det er meget tydeligt, at baggrunden er lagt på med computer. Og tøjet - især kvindernes - er så rent og nydeligt, at man skulle tro, de ikke lavede dagens gode gerning.

Det er ikke en ringe film. Men heller ikke en, der tilføjer noget nyt ud over, at den tager sig en del kunstnerisk frihed i forhold til evangeliernes beretning. Og så er det rigtig ærgerligt, endnu en gang, at de danske undertekster bare er enormt dårlige. Dårlig oversættelse, forkerte citater, fastholdelse af de amerikanske navne på de bibelske personer, osv. Hvorfor lærer distributionsselskaberne tilsyneladende aldrig at lade en teologisk konsulent læse den danske oversættelse? Det ville uden tvivl fjerne de værste fejltagelser.

Endelig vil jeg sige, at slutscenen er direkte elendig. En discipel spørger Maria: "Hvad gør vi nu?" hvorefter hun vender sig mod kameraet, smiler til os og kommer med en forklaring, som ligger langt fra, hvad Jesu mor ville have sagt, hvis hun var blevet interviewet.