Varighed: 113 min.
Instruktør: Ella Lemhagen,
Medvirkende: Peter JöbackJohannes KuhnkeSuzanne Reuter,
 Jul,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 01.12.2023

JULEFILM MED ET ALVORLIGT TVIST

Titlen på denne film antyder, at her er en traditionel julefilm med hygge, glæde og gode traditioner. Det lever filmen også op til. Der er morsomme scener og replikker. Der er en del traditionelle (svenske) julesange og -salmer i hjemmet, og der er en julekoncert i kirken. Familien i centrum rummer flere generationer. Der er et par søde småpiger og en gammelklog stor dreng. Den voksne søn, der smækkede med døren og rejste hjemmefra som teenager, vender hjem som en verdensberømt sangstjerne. Der er masser af (svensk) julemad - og en del alkoholiske drikkevarer.

En flot facade
Til trods for alt det julede, som er ganske underholdende, er det egentlig ikke en feel good-film, for julen i det hyggelige svenske træhus har også en bagside. Alt skal med vold og magt se godt ud på overfladen, så alle problemer holdes meget omhyggeligt nede - i hvert fald i de første dage. Problemerne handler om familiens interne relationer på kryds og tværs.

Handlingen udvikler sig især omkring brødrene Simon (Peter Jöback), der er den hjemvendte berømte søn, og Anders (Johannes Kuhnke), der er familiens overbelastede ankermand. De to har et anstrengt forhold til hinanden. Juleaften optræder familiens medlemmer på skift med sangnumre. Simon bidrager med noget andet end en sang. Han ønsker at få luften renset, så han prikker effektivt hul på bylden, og alle de undertrykte følelser og konflikter vælter ud i en uskøn suppedas.

Forsoning og tilgivelse
Ud over at være en julefilm, handler "Jeg kommer hjem igen til jul" også om alle de traumer, der rammer en familie, som ikke evner at tale om det vanskelige og svære. Den handler om, hvad der sker, når kommunikationen lukkes helt ned, fordi der er så meget, man ikke ønsker at forholde sig til. Det går ud over glæden, fortroligheden og kærligheden. Og så handler den om den helbredelse, der sker, når man vover sig ind i den ærlige og fortrolige samtale. Skeletterne vælter ud af skabene, men det er kun godt, for så bliver der plads til det, som bør være julens egentlige særpræg, glæde, fred og frihed. Ud over vigtige eksistentielle temaer som forsoning, tilgivelse og forståelse - og en del julesange og -salmer - har filmen ikke et særligt kristent præg.