Varighed: 117 min.
Instruktør: Brian Gilbert,
Medvirkende: Sally FieldAlfred MolinaSheila RosenthalRoshan Seth,
 Vold,

Af: Peter U. K. Jensen - 28.03.2011

Filmen, der satte spor
I begyndelsen af min gymnasietid var "Ikke uden min datter" en meget populær titel såvel på bog som på film. Det var en film, som satte sig dybe spor og satte tanker i gang om integration, fremmedhad og ikke mindst islam. Det var spændende at sætte sig foran skærmen og gense denne "klassiker" - og det blev faktisk endnu engang en tankevækkende og stor oplevelse.

En mors kamp
Filmen handler om Betty Mahmoody, der i seks år har været lykkelig gift med den iransk-fødte Moody, med hvem hun har en fem-årig datter. Efter længere tids overtalelse rejser familien fra hjemmet i USA på en 14 dages ferie i Iran, hvor Moody skal gense sin familie. Men meget er ændret i Iran. Landets ayatollah holder landet i en jernhånd. Shia-muslimerne sidder på magten, og et meget fundamentalistisk syn på livet er det herskende – også i Moodys familie. Inden længe finder Betty ud af, at det ikke kun skal være 14 dages ferie, men ifølge Moody begyndelsen på en ny tid for dem alle i Iran. Betty får at føle, hvad det vil sige, når mistillid, vold og frygt bliver ægteskabets dominerende egenskaber. Flugt ser ud til at blive eneste udvej. Men hvad gør en amerikansk kvinde helt alene i Iran? Ambassaden kan ikke hjælpe, og alle i Moodys familie overvåger Betty! Heldigvis viser der sig en hjælper, men det bliver en kamp mod tiden og med livet som indsats at planlægge en flugt væk fra sin ægtemand og ud af det præstestyrede land. Gennem disse begivenheder viser filmen, hvor langt en mor vil gå for at redde sit barn.

Masser af tanker
Filmen er virkelig værd at se. Ikke kun fordi plottet og fortællingen er tankevækkende, men også fordi filmen kan give et indblik i, hvordan forskellige kulturer kan være. Det er ikke let at være iraner i USA, men heller ikke nemt at være amerikaner i Iran!  Når to så forskellige kulturer mødes, opstår der konflikter, og det er "Ikke uden min datter" et glimrende eksempel på.

Filmen fortæller om den kærlighed, som er mellem en mor og hendes barn. Men også om modige mennesker, som sætter livet på spil for at hjælpe og vise medmenneskelighed. Samtidig viser filmen også tydeligt skyggesiden af et fundamentalistisk, muslimsk samfund, hvor kvindeundertrykkelse og frygt hører til dagligdagen. Filmen er bl.a. gennem disse temaer god til at få en rigtig god snak om, hvad islam er, og hvad der kan ske i samfund, hvor religion sættes over den personlige frihed og demokratiet.

Aktuelt tema
Selv om såvel film som bog har mange år på bagen, er "Ikke uden min datter" helt klart stadig aktuel. Der er stadig mange kvinder, som havner i ulykkelige situationer rundt om i verden, når kærligheden ikke viser sit rette ansigt. I disse år oplever en hel del familier også, at børn bliver kidnappet af deres fædre og taget med til meget lukkede lande. Ulykkelige situationer, som ofte er meget komplicerede at få løst. I filmen er skurken Moody, men filmen gør heldigvis fint opmærksom på, at det ikke er alle iranere og muslimer, der er onde og fulde af had til Vesten. Derved kommer filmen til at virke troværdig.

Bedømmelse: 3.3 af 6. 3 stemme(r).

Ansa, 30-06-16 19:17:
Góður filmur