Alle anmeldelser - Komedie

Da Jeremy ikke får taget sig sammen til at fri til Anna, tager hun sagen i egen hånd på skuddag. Men hun møder forhindringer undervejs.

KomedieRomance
Varighed: 100 min.
Instruktør: Anand Tucker,
Medvirkende: Amy AdamsMatthew GoodeAdam ScottJohn Lithgow,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 14.09.2010

I fire år har Anna (Amy Adams) og Jeremy (Adam Scott) været kærester. Jeremy er hjertelæge og skal til konference i Dublin. Inden han rejser, inviterer han Anna til en romantisk middag, hvor hun (og hendes veninder) har forventninger om, at han vil fri til hende. Det sker ikke, og Jeremy forlader endda middagen i utide, da han får en arbejds-mms på mobilen. Annas far synes også, at det trækker ud, så da han hører, at Jeremy rejser til Irland, fortæller han hende, at man i Irland har den tradition, at kvinden på skuddag - 29. februar hvert fjerde år - må fri til manden. Pjat, tænker Anna. Men hun er vildt forelsket i Jeremy og kan ikke slå tanken ud af hovedet, for det er snart skuddag.

Anna flyver til Irland, men i stedet for at lande i Dublin, ender hun i en lille by, Dingle, 350 km fra Dublin. Så nu er gode råd dyre, for hun vil være i Dublin den 29. februar. Det ender med at kroværten Declan (Matthew Goode) tilbyder at køre hende i sin gamle Renault 4. De mundhugges og er ret uheldige undervejs, så der er rige muligheder for at udfolde filmens humoristiske tone. Der er mange sjove scener og dialoger, som man sidder og klukler ad. Efterhånden gør Declan mere og mere for Anna, hvilket hun også indser, men hun forbliver sin kæreste tro.

Flere optagelser er sket on location i Irland. Smuk natur med klipperne ved Dun Aengus, slotsruinen Dunamase og Glendalough søer og dale. Musikken er rigtig feel-good musik i klassisk genre.

Amy Adams spiller sin rolle perfekt, som den blindt forelskede, forkælede amerikaner. Og Matthew Goode lyser langt væk af håb om at vinde Anna. Nogle herlige irske gæster på pubben kan diskutere hvad som helst.

Filmen har ingen intentioner om at sætte store livsspørgsmål på dagsordenen. Det er først og fremmest sober underholdning, men filmen kan få én til at tænke over, hvad der har værdi i livet. Anna siger et sted: "Jeg har alt, hvad jeg kan ønske mig, men det er noget, jeg kan undvære." Det er en film, vi har lyst til at se igen til en hyggelig aften.

Filmen er kommet på dvd.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 9 stemme(r).

Heidi skov, 07-01-17 23:59: