Honest Thief

En tidligere elitesoldat savner spænding i tilværelsen og giver sig til at røve banker uden at bruge pengene. Da han møder kærligheden, dropper han sin kriminelle karriere, for han kan ikke lyve overfor hende.

ActionDramaThriller
Produktionsår: 2020
Varighed: 99 min.
Instruktør: Mark Williams,
Medvirkende: Liam NeesonKate WalshJai Courtney,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 29.04.2021

ÆRLIGHED ER NØDVENDIG

Tom Dolan (Liam Neeson) er en tidligere elitesoldat med speciale i minerydning og sprængstoffer. Han har svært ved at finde mening i livet efter soldaterkarrieren, og han mangler spænding i tilværelsen. Løsningen er at indlede en karriere som bankrøver. På 9 år røver han 12 banker, og han har efterhånden samlet 9 millioner dollars i sin boks på et lagerhotel. Han bruger ikke af pengene, for røverierne sker ikke for at blive rig. Han lægger vægt på, at ingen kommer til skade. Medierne kalder ham "ind-og-ud-røveren", og detektiverne fra FBI står på bar bund.

Men på et tidspunkt beslutter Tom sig for at stoppe sin kriminelle karriere. Han vil give sin nyfundne kærlighed Annie Wilkins (Kate Walch) en chance. Plottet er velkendt. Den gode bandit, som ikke vil lege med mere, er den bærende ide i mange film. Og som sædvanlig viser det sig, at det ikke er så enkelt at slippe ud. "Honest Thief" har dog et ekstra lag, som hæver den lidt op over gennemsnittet i genren. Her er det nemlig ikke bandit-kollegerne, der spænder ben for den ærlige forbryder, men FBI.

Kærlighed kræver ofre
Tom dropper ikke sin kriminelle karriere på grund af dårlig samvittighed, men for at leve et meningsfyldt liv sammen med Annie. Og han ved, at det kan han ikke, hvis han skal lyve for hende. Filmens påstand er, at kærlighed kan være så stærk, at man opgiver 9 millioner dollars og er parat til fængselsstraf i en kort årrække for at gøre op med sin fortid. Det er en påstand, som de "gode" folk hos FBI har svært ved at tro på. Gode er i anførselstegn, for det er ikke alle, der er lige gode.

Filmen spørger også: "Er det muligt at lære at tro på en mand, der har løjet om noget helt fundamentalt?" Tom hævder ganske vist, at han ikke har løjet. Han har bare ikke fortalt det hele. Den udlægning har Annie lidt svært ved at acceptere.

Solidt håndværk
Filmhåndværket er i orden. Liam Neeson er den helt rigtige til at spille Tom Dolan. Kate Walch og de andre omkring dem gør det også godt. Man skal ikke se filmen for action-delen, men der er da nogle intense skyderier og håndgemæng og et par hurtige biljagter. Men den psykologiske del af handlingen føjer så meget til, at spændingen bevares hele vejen. Og så bliver man ovenikøbet lidt klogere på den indviklede menneskelige psykologi og motivation.

Det var også dejligt for en gangs skyld at se en ny actionfilm, hvor sproget ikke var præget af bandeord, og forholdet mellem kønnene ikke nødvendigvis skal defineres ved nøgenscener. Censuren på 15 år er i orden, men det skyldes en del rå vold.