Alle anmeldelser - Animation

AnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 94 min.
Instruktør: Tim Johnson,
Medvirkende: Danske stemmer:Caspar PhillipsonCecilie StenspilChristian Damsgaard,

Af: Anne Solfrid Brennhovd - 22.05.2015

HJEM - DER HVOR FÆLLESSKABET BOR
Da deres egen planet er truet af skumle fjender, flytter bøverne til planeten jorden. For at få plads omplacerer de alle mennesker til et sted i Australien. Sådan åbner den animerede familiefilm "Hjem".

Bøverne er venligtsindede og ønsker det bedste for menneskene. De opererer efter en menneskebrugsanvisning, de får udelt før afrejse. Men under flytningen overser de den 12-årige Tip, som bliver skilt fra sin mor. Da Tip leder efter sin mor, møder hun bøven Oh. Han har fået sit navn efter den lyd, de andre bøver laver, hver gang de møder ham. Oh er nemlig ret kluntet og har en tendens til at skaffe andre besvær. Og ganske rigtigt! Ikke så snart er bøverne installeret på jorden, før Oh giver fjenden besked om, hvor de er. Det er ikke mærkeligt, at Tip er skeptisk overfor, om Oh vil hjælpe hende.

Jordnær hovedperson
Det er befriende at se en animationsfilm for børn med en jordnær hovedperson. Tip er slet ikke ude efter heltestatus. Hun kræver ikke en plads i rampelyset. Karakteren har en relativ normal kropsbygning, hun er hverken en supermodel, et specielt geni eller en ekstraordinær modig pige. Vi ser, at hun er fordømmende, bange og egoistisk - karaktertræk, som instruktøren Tim Johnson bevidst valgte: "Jeg ville, at hun skulle være en ægte 12-årig pige, med al sin sårbarhed. Jeg ønskede, at hendes styrke skulle bestå i mental eller følelsesmæssig styrke. Jeg ville ikke, at hun skulle være en superhelt eller have store armbevægelser." (Huffington Post)

Samtidig er Tip sjov, let at holde af, sej, løsningsorienteret og varmhjertet. Præcis så broget som vi mennesker tit er, og som Oh sukkende siger: "Mennesker er mere komplicerede, end der stod i brochuren."

Nyt syn på hinanden
Temaet, som får størst plads i "Hjem", handler om, hvordan to skabninger kan ændre mening om hinanden ved at lære noget om hinanden.

Tip er som sagt skeptisk over for en repræsentant for arten, som ændrede hele hendes tilværelse. Oh har lært, at mennesker er enkle væsener, som ikke er i stand til noget særligt. Begge får rystet deres fordomme, da de bliver tvunget til at tilbringe tid sammen, og vi ser, hvordan de gradvist går fra at holde afstand til at udvikle tillid, glæde og venskab.

Bibelen fortæller os, at vi er skabt til fællesskab. Kærlighed til vor næste beskrives som lige så vigtig som kærligheden til Gud (Matthæusevangeliet kapitel 22 vers 37-39). At have personer i livet, som er glade for os, er grundlæggende vigtig. Men vi oplever alle, at dét at leve sammen betyder, at vi må forholde os til skuffelser, tillidsbrud, misforståelser, fordomme og savn. Oh har ret i, at mennesker er komplicerede. Selv er Oh ikke udstyret med for meget empati, og ender igen og igen i besværlige situationer.

Tip kommer med filmens måske vigtigste pointe, da hun med et skuldertræk genfortæller morens lærdom: "Det er dine fejl, der gør dig til menneske, ingen er perfekt!"

Her møder Oh en helt ny virkelighedsopfattelse. Bøverne er ikke unikke, de skiller sig ikke ud. Og bøverne har kun lidt tolerance over for fejl. Ni fejl, og man bliver slettet. Pludselig ser Oh, hvordan tilgivelse fungerer, og hvor langt man kan gå for dem, man holder af.

Genkendelse
En af grundene til, at film giver så stærk genklang hos os, er, at de viser os karakterer, som ønsker sig det samme som os. Det kan være venskab, frihed, lykke, en følelse af et mål i livet. Jo mere, vi genkender os i temaet, jo større er sandsynligheden for, at vi kan li' filmen. Det kan være nogen af grundene til, at "Hjem" har fået en varm modtagelse blandt publikum til trods for, at anmelderne var lunkne. Filmen fik en superåbning blandt publikum i USA (pt nr. 5 på boxoffice 2015).

I "Hjem" kommer de genkendelige temaer på rad og række: både Oh og Tip længes efter at høre til et sted, efter at blive godtaget og holdt af, ligesom de er. De rejser sig efter nederlag, de sejrer over vanskeligheder, og de ofrer sig for kærligheden. Med sine glade farver og den lette streg giver "Hjem" mange muligheder for samtale om centrale begreber sammen med børn.

© damaris.no