Den ensomme forfatter Theodor køber et styresystem med kunstig intelligens, som han forelsker sig i. Fremragende film om kærlighed, identitet og menneskets særegenhed.

DramaKomedieScience fiction
Varighed: 126 min.
Instruktør: Spike Jonze,
Medvirkende: Joaquin PhoenixScarlett JohanssonAmy AdamsOlivia Wilde,

Af: Michael Agerbo Mørch - 01.03.2014

At et parforhold kan være knudret og besværligt, ved de fleste. At ville dele sit liv med en anden er et ønske, der ligger dybt i mange, men som derfor også ofte skuffes, når forventningerne ikke indfries. Med tiden vokser man sammen - men man udvikler sig også som menneske. Derfor bliver man ikke ved med at være den, partneren faldt for. Alligevel er det fantastisk at rejse gennem livet sammen. Fordi der gives et modspil og et nærvær, som udvikler, trøster og bærer som få andre ting. Men hvad sker der, hvis den ene del af parret ikke er et menneske, men en kunstig intelligens? Altså ikke en "fysisk" robot, men et styresystem, der tænker, føler og udvikler sig - men dog ikke har en krop? Er parforholdets potentiale stadig det samme? Eller vil de forskellige personligheder(?) kollidere og ødelægge kimen til selve forholdet?

Det er denne intense og futuristiske tanke, Spike Jonze undersøger i sin nye film "Hende". Jonze, der er kendt for pulserende kreativitet og underfundige plots som "Being John Malkovich" og Where the Wild Things Are. Faktisk er "Hende" blot Jonze's fjerde film (den sidste er den syrede "Orkidétyven"), så alene det giver filmen velfortjent opmærksomhed.

"Hende" er historien om den ensomme forfatter Theodor (Joaquin Phoenix), der forsøger at komme sig over en separation. Han arbejder som brevskriver, hvor han skriver breve og taler for folk, der ikke selv kan finde ordene. Theodor er en meget populær ghostwriter og formår at sætte følelser og tanker sammen, så folk røres og måber. Til gengæld kan han ikke finde rundt i sine egne følelser. Han prøver at date lidt her og der, men det hjælper ikke. En dag beslutter han sig for at købe det avancerede styresystem OS1, der er en kunstig intelligens, man kan tale med. Han vælger en kvindestemme, og pludselig sidder han og taler med computeren Samantha (Scarlett Johansson). Samantha er en supercomputer, der kan tilegne sig viden på få sekunder gennem søgemaskiner, men den adskiller sig fra de komplicerede algoritmer i en almindelig computer ved at kunne udvikles. Langsomt lærer hun, hvad følelser er. Hvad hukommelse, svigt og glæde er. Hvad fantasi, ensomhed og kedsomhed er. Hvad kærlighed er!

Theodor har svært ved at forstå, at Samantha er andet end en robot. En robot, der godt nok har en avanceret ydeevne, men som ikke desto mindre er på ét bestemt intelligensniveau. At Samantha skulle kunne udvikle sig og tiltage nye former forvirrer ham. Men hvad der forvirrer ham mere er, at han faktisk begynder at falde for hende ...

Filmen er et fremragende miks mellem en klassisk kærlighedshistorie og en umådelig interessant filosofisk refleksion over vores digitale fremtid. Selvom den lidt trivielle seksuelle problemstilling - at Theodor og Samantha jo ikke kan have sex - fylder lige rigeligt midt i filmen, så er det ikke desto mindre en skarptskåret fabuleren over et tema, som savner nybrud fra 80'ernes robotfilm. Vi er ganske enkelt nødt til at se nogle seriøse bud på, hvad et menneske er, nu hvor den klassiske homo sapiens udfordres af digitalisering. Og det gør Jonze eminent. Hans nye film har så mange spændende tanker og problemstillinger oppe, at ens hjerne uvilkårligt kværker løs, når tæppet går ned.

Selv sidder jeg med overvejelsen: Vi ved, at det ikke er godt for mennesket at være alene (jf. 1 Mos 2,18). Men kan dette sociale behov mon dækkes af kunstige intelligenser? Det kan være svært at svare på, da det stadig er umuligt at sige, hvad fremtiden vil bringe - også på dette felt. Men menneskets status, vores indbyrdes relationer og vores gudbilledlighed må gennemtænkes, hvis vi skal forstå udfordringerne.

Jeg vil stærkt anbefale at se filmen nogle stykker og tale sammen om filmen bagefter. Man kan evt. bruge disse spørgsmål til refleksionen:

1. Hvordan forholder du dig til mulig kunstig intelligens?
2. Hvis kunstig intelligens en dag når Samanthas niveau, vil det så forandre vores syn på mennesket - og på Gud?