Instruktør: David Yates,
Roman/manuskript: J. K. Rowling,
Medvirkende: Daniel RadcliffeEmma WatsonRupert GrintRalph Fiennes,
 Magi,

Af: Peter U. K. Jensen - 09.12.2011

Enden er nær
Jeg vidste, at tidspunktet måtte komme. Med dvd'en i hånden og på vej hen mod afspilleren gik det op for mig: Det var tid for en afsked med Harry Potter – drengen, som havde fulgt mig i de sidste mange år både gennem bøgerne, men også som en reprise i filmene.

Enden er nær. Sådan er det og hvilken ende. En storslået film spækket med alt det, som en god og grundig afslutning på en lang rejse kræver. Så har du endnu filmen til gode – så glæd dig til en forrygende filmoplevelse.

Jagten genoptages
"
Harry Potter og dødsregalierne - del 2" tager selvfølgelig tråden op fra Harry Potter og dødsregalierne - del 1. Harry Potter og vennerne jagter de sidste horcrux'er, som gør en ende på Lord Voldemorts rædsler. Men det bliver en lang og farefuld rejse ind og ud af mørkets rige. De dæmoniske kræfter er stærke og ondskaben mere grum end i de tidligere film. Filmen er ikke for sarte sjæle og aldersanmærkningen på 11 år burde efter min mening snarere have være 15. Men, når det er sagt, er filmen en hæsblæsende jagt frem mod afslutningen.

Der er masser af krydsreferencer
Kan man sin fantasylitteratur og de bibelske beretninger fra syndefaldet og frem til Johannes' Åbenbaring er der masser af guf at hente for den, som kan li' at se sammenhænge. I filmens skildring af kampen mellem det onde og det gode trækkes der på masser af krydsreferencer ikke mindst fra Ringenes Herre. Af bibelsk intertekstualitet kan nævnes: Slangen som symbol på ondskaben, fristelsen af Jesus, opstandelsen og Åbenbaringsbogens apokalyptiske beretninger. Alle disse krydsreferencer er med til at sætte afslutningen ind i en større sammenhæng. Jeg vil lade det være op til seeren at dømme, om det holder vand. Men jeg synes, at filminstruktøren balancerer flot og yder såvel Bibelen, Ringenes Herre og Harry Potter-bøgerne god retfærdighed.

Vi er ikke fri for det onde
Nu kunne man forvente, at verden med Lord Voldevorts endeligt vil være befriet for ondskab og elendighed. Men sådan lader filmen det ikke ende. I stedet lader filmen mennesket få en ny chance for at vælge mellem ondt og godt. Harry Potter må træffe et afgørende valg – vil han blive den mægtigste mand i verden ved at overtage magten efter Voldemort, eller tør han tage troens spring ud i livet som et ualmindeligt, almindeligt menneske ved at give slip på magtens tinde? Derved lader filmen seeren tilbage med en udfordring – tør vi vælge det gode frem for det onde? Det er kun os, der kan vælge!

Farvel og tak for en dejlig rejse
Med filmseriens afslutning kan vi se tilbage på en mængde spændende og fantastiske filmatiseringer af nogle af de mest solgte bøger i verdenshistorien. Med Harry Potters indtræden i denne "muggler-verden" skulle vi forholde os til begreber som magi, ondskab – men også til temaer som venskab og selvopofrelse – og ja så selvfølgelig til quidditch og alt det andet sjove og spændende i dette fantastiske univers. Så glæd dig til en fantastisk afslutningsrejse og tak for hele rejsen!

Bedømmelse: 6.0 af 6. 1 stemme(r).