DramaKomedie
Varighed: 118 min.
Instruktør: Mike Leigh,
Medvirkende: Sally HawkinsAlexis ZegermanAndrea RiseboroughEddie Marsan,

Af: Stephen Innes - 05.12.2008

Handlingen kort
Børnehaveklasselæreren Poppy er fuld af optimisme og hjælper alle på sin vej. Det nyder både børn veninder godt af. Da hendes cykel bliver stjålet, vælger hun at tage kørekort, men kørelæreren er hendes diametrale modsætning, så hendes positive livsindstilling sættes på prøve.

--------

Smil til verden
Kan det lade sig gøre at lave en spændende film om et virkelig godt menneske? Mit svar på det spørgsmål ville uvilkårligt være negativt eller i bedste fald skeptisk. Efter min mening kendetegnes de bedste historier af, at konflikter ikke bare bliver reduceret til en formel, eller at de præsenterer helte med fejl og har temaer, der ikke er lette at finde løsninger på. Jeg har det svært med at acceptere "gode" eller "positive" mennesker, fordi de ofte kun viser én side af menneskets natur og dermed skjuler nogle af de vanskelige aspekter ved livet. Mike Leigh laver vellykkede film, som på en god måde fortæller vanskelige historier. Sædvanligvis fokuseres der på tragikomiske mennesker, som lever i den "lave" ende af det sociale spekter. Leighs film fortæller historierne om disse mennesker; livsløb som er temmelig dystre og smertefulde. Leigh er også kendt for sin særegne improvisationsstil: Han gør ikke brug af fuldstændigt manuskript, og nogle gange ved skuespillerne ikke, i hvilken retning plottet vil gå, før den dag, de skal indspille rollen.

"Happy-Go-Lucky" er Leighs første film siden Vera Drakes hemmelighed fra 2004. Den markerer et skifte i både stemning og tone. Denne er måske han mest "nonchalante" film, men det er også den mest underholdende (i ordets bedste forstand). Leighs film viser altid sammensatte og interessante karakterer, og denne film er ingen undtagelse. På trods af skift i tone og stemning har "Happy-Go-Lucky" alle de rige og provokerende nuancer som kendetegner en Mike Leigh-film. Efter min mening - og stik mod mine følelser - er filmen indtil videre en af de bedste og mest morsomme i år. Måske er det faktisk muligt at lave en virkelig spændende historie om en person, der i bund og grund bare er "god", når det bliver lagt i hænderne på en så talentfuld og dygtig mand som Leigh.

Hovedtemaet i "Happy-Go-Lucky" er et karakterstudium af en ung kvinde ved navn Poppy (Sally Hawkins, som vandt prisen for "bedste skuespiller" under filmfestivalen i Berlin i 2008). Filmen har ikke et specifikt plot; det er mere sekvenser af individuelle, men alligevel forbundne vignetter, der omhandler Poppys hverdagsliv. Filmen har et stærkt fokus på Poppy, som er med i hver eneste scene. Dermed er der ingen tvivl om, at filmen bliver vurderet ud fra, hvordan publikum synes om hende. Heldigvis er det svært ikke at synes om hende, og efter at have tilbragt to timer sammen med hende, vil man ønske, man kunne bruge mere tid med hende, og ydermere ville man ønske, man kendte flere folk som hende. Den pointe kommer stærkere frem ved, at filmen introducerer Poppy som enkel, livlig, snakkesalig og lidt irriterende - dog på en charmerende måde. Som filmen skrider frem, bliver Poppy langsomt, men sikkert fremstillet som en mangfoldig person, der viser stor grad af kompleksitet, tanker og indlevelse. Sally Hawkins' indsats her kan ikke roses nok; hun gør et fantastisk arbejde med at skabe en karakter, der potitentielt kan være irriterende, klicheagtig og også falsk. I stedet for mestrer hun at skabe en reel person, som vi længes efter at være sammen med. Poppy er forskellig fra andre af Leighs heltinder, fordi hendes opførsel ikke ser ud til at dække over underliggende usikkerhed og mørke hemmeligheder.

Læs hele artiklen Smil til verden, som denne anmeldelse er et uddrag fra.