Produktionsår: 1971
Varighed: 110 min.
Instruktør: Paul Newman,
Medvirkende: Paul NewmanHenry FondaLee Remick,

Af: Peter U. K. Jensen - 03.01.2012

Stædighed og fagforeninger
Vi befinder os i Oregons enorme skovområder, hvor en families skovningsforening er truet på grund af fagforeningernes blokade af et stort tømmerfirma. Familien nægter at indordne sig under fagforeningens blokade, og dermed afspejler filmen på det ene plan konflikten mellem familien og resten af samfundet, der er på fagforeningens side. På det andet plan er filmen en skildring af, hvad stædighed kan få af indflydelse på en familie på både godt og ondt.

Store skuespillere
Filmen er instrueret af Paul Newman, der også har en hovedrolle i dramaet. Desuden er en af 70'ernes store skikkelser Henry Fonda også at finde i skuespillerrækken. De spiller ganske glimrende, men selve filmens handling lever ikke helt op til forventningerne. Filmen bliver langtrukken og uden det helt store drama. Kort og godt bliver den lidt dagligdags!

Den fortabte søn
Forholdsvis hurtigt i filmen får vi introduceret en ny person. Nærmest den fortabte søn, der vender hjem til sin far, som stort set ikke har andet en foragt for sin søn. Men med hans ankomst ændres der meget i familien, og han prøver at få familien og ikke mindst kvinderne i familien mere på banen. Men mændene er ikke til at rykke en tomme. De hænger fast i traditioner, og stædigt afslår de at følge tidens udvikling, hvilket får meget dramatiske følger både i forretningen og i familien. Filmen har flere pointer omkring familieliv og den ensomhed, der kan opstå midt i tilsyneladende velfungerende familier.

Floden
En stor flod spiller en ret afgørende rolle i filmen, og midt i dens grumsede vande får vi flere meget dramatiske episoder oprullet. En meget dramatiske druknescene og flere uheld på floden midt i bugseringen af træ giver stof til eftertanke. Er det værd at fastholde sin stædighed og ikke give sig en tomme? Filmen lader det spørgsmål være op til seeren at besvare.

Bedømmelse: 2.0 af 6. 1 stemme(r).