Instruktør: Simon Curtis,
Medvirkende: Domhnall GleesonMargot RobbieKelly Macdonald,

Af: Ketty Dahl - 04.12.2018

TILBLIVELSE AF BOGEN PETER PLYS

Hvordan staver man til kærlighed?" spurgte Grisling. “Man staver det ikke … man føler det," svarede Peter Plys.

Peter Plys
er udvalgt som den mest elskede børnebog gennem tiderne. Filmen "Goodbye Christopher Robin" handler dog ikke om Peter Plys, men derimod om hans skaber, forfatteren A. A. Milne, men i endnu højere grad om hans søn Christopher Robin, også kaldet Billy Moon. Christopher Robin danner baggrund for Peter Plys-bogens anden hovedperson, som i Danmark er kendt som drengen Jakob, men som i den engelske version netop hedder Christopher Robin. Filmens fokus er rettet mod forholdet mellem ham og forældrene, eller måske nærmere det manglende forhold.

Mangel på nærvær
Forfatteren A. A. Milne vender efter første verdenskrig tilbage til England med posttraumatisk stress. Krigens rædsler har sat sig i ham, og selv den mindste høje lyd får ham til at fare sammen i panik. Da han også lider af skriveblokade, tager han, hustruen Daphne og deres lille søn Christopher Robin ud på landet i rolige og idylliske omgivelser. Milne vil ikke længere skrive farcer, hvilket han har gjort tidligere, for krigen har været en øjenåbner for ham, og som han siger: Jeg har fået nok af at høre folk le, jeg vil lære dem at SE! Alle lader, som om krigen ikke har eksisteret, og at "the show must go on", og det kan han slet ikke være i.

Familien ansætter barnepigen Nou, der skal tage sig af Christopher Robin, mens Milne skal skrive, og moren leve sit overklasseliv. Det er ikke, fordi de ikke elsker deres lille søn, men de er utrolig distancerede og overfladiske i deres forhold til ham og aner vel dybest set ikke, hvordan de skal være sammen med ham. Ikke mindst moren, Daphne, er nærmest skræmmende fjern og følelsesmæssigt punkteret.

Udspringer af virkeligheden
Af forskellige årsager tvinges far og søn dog i nogle uger til at være alene sammen, og pludselig opdager de en form for fantasifuld samhørighed, hvor de leger i den nærliggende skov og nærmer sig hinanden. Der kommer glød - ikke bare i Christopher Robin, men også i A. A. Milne. Ud af dette springer hele Peter Plys' vidunderlige univers med Jakob og Grislingen, Kængubarnet og Æslet. Alt med udgangspunkt i Christopher Robin og hans tøjdyr, som far og søn snakker om og med. Milne får lyst til at skrive igen, og sammen med vennen, Ernest Howard Shepherd, som er tegner, får de skrevet og tegnet bogen om Winnie the Pooh, på dansk: Peter Plys.

Alting har en pris
Bogen bliver en enorm succes. Efter første verdenskrig er den som en vandhane, der risler med glæde, smil og håb ud over et land i mismod. For at promovere bogen og dens hovedpersoner tager Milne og hans hustru på turne til USA, hvor bogen også går sin sejrsgang, og Christopher Robin, som kun er en lille dreng, udsættes for overalt at skulle stille op til fotografering, interviews og eksponering. Han bliver en omvandrende reklamesøjle, der skal sælge bogen, og forældrene ser intet forkert i det. Men det gør barnepigen Nou! I al den forladthed og ensomhed, som den lille dreng oplever, er hun hans faste og eneste klippe. Han vokser op i en på mange måder dysfunktionel familie, der slet ikke ser ham, men har deres egen dagsorden, og så må han bare følge med på sidelinjen. Hans ensomhed er hjerteskærende, og efterhånden, som han vokser op, føler han, at al den leg, som faren og han har haft sammen, kun var research til bogen. Og så kommer anden verdenskrig ...

Mere skal ikke afsløres her. Men man må sige, at bogen om Jakob og Peter Plys aldrig bliver helt den samme efter, at man har set baggrunden for den gennem filmen. Bogen havde i den grad sin pris for drengen, Billy Moon/Christoher Robin/Jakob. Filmen skubber til alle forældres dårlige samvittighed over, at man sommetider har så travlt med sit eget liv. Man ser ikke sine børn rigtigt, før de pludselig er blevet store, og man står tilbage og tænker, hvor blev tiden af?

"Goodbye Christopher Robin" er fortalt i et meget britisk og adstadigt tempo. Sommetider går det faktisk lige vel langsomt, men den bruger alligevel tiden smukt til at få opbygget baggrunden for forholdet mellem forældre og søn. Midt i den idylliske, engelske countryside er det bestemt ikke noget skønmaleri, der tegnes af familielivet. Filmen er velfortalt og har noget på hjerte, alligevel bliver tempoet i filmen til slut skruet lidt hektisk op for at nå at få drengen gjort voksen og historien sluttet af. Netop dér virker det lidt, som om der bliver sprunget nogle vigtige mellemregninger over. Den er eventyrlig flot filmet med smukke lysindfald og skønne scenerier, som står som kontrast til drengens oplevelse af virkeligheden. Mens bogen bragte glæde til millioner af mennesker verden over, betalte en lille dreng prisen på hjemmefronten.

Kan ses på blockbuster.dk.

Anmeldte Peter Plys-film: Peter Plys – Nye eventyr i Hundredemeterskoven og Jakob og Peter Plys.