Produktionsår: 2024
Varighed: 130 min.
Instruktør: Adam Wingard,
Medvirkende: Rebecca HallBrian Tyree HenryDan Stevens,

Af: Christian Riis Jensen - 03.04.2024

GIGANTERNES OPGØR

”Godzilla X Kong: The New Empire” er efterfølgeren til ”Godzilla vs. Kong”, i hvad der er blevet til en saga af science fiction film om gigantiske væsener og monstre, der enten beskytter eller hærger menneskeheden. I udgangspunktet er både Godzilla og King Kong – eller bare Kong - på menneskehedens side, da de begge opfatter jorden som deres territorie, og de gør det af med monstre, der truer menneskeheden. Til gengæld er der kun plads til én alfahan, så derfor er Godzilla og Kong ikke de bedste venner.

Historien fortsætter efter hændelserne i ”Godzilla vs. Kong”, hvor Kong er blevet transporteret til en underjordisk verden, hvor han stammer fra. Her forsøger han at opspore sin egen race, hvilket ikke sker helt uden problemer. For da han endelig finder andre gigantiske aber, bliver han ikke just mødt af gensynsglæde. Filmens handling eskalerer for alvor, da der viser sig at være helt andre faretruende kræfter på spil, end både Kong, Godzilla eller de medrejsende mennesker havde turdet frygte.

Storslået monsterkamp
Plottet mellem menneskene er ikke særlig mindeværdigt, men er selvfølgelig også primært til for at få handlingen på gled, så vi kan nå frem til monsterkampene. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at det er nogle kolossale væsener og monstre, der kommer op at tottes gentagende gange i løbet af filmen. Derfor er langt størstedelen af filmens visuelle side også computeranimeret. Computeranimationernes kvalitet er til gengæld ikke til at tage fejl af, og filmen disker op med adskillige højt velproducerede actionsekvenser, som udløste højlydt begejstring i biografsalen.

Jeg har det sådan, at hvis jeg bliver eksponeret for overdrevet action i alt for lang tid ad gangen, så bliver jeg træt i hovedet og mister koncentrationen. "Godzilla X Kong: The New Empire" har - i modsætning til filmens forgængere eller andre film som for eksempel "Transformers"-filmene - markant mindre rodet og usammenhængende action. Actionsekvenserne er ikke mindre episke af den grund, men bærer stærkt præg af at være velkoordinerede og fordøjelige.

Fjollet tematik
Filmskaberne er højst sandsynligt gået bevidst efter mere at skabe en mindeværdig og underholdende filmoplevelse for et nichepublikum, end de har sigtet efter den bredere mainstream af filmelskere. Noget af det underligste, men også mest charmerende ved filmen, var dets valg af tematik og undertoner. Filmen forsøgte til tider at imitere den uhøjtidelige og lidt gakkede stemning fra 80'ernes actionfilm. Især musikken og skuespillernes gakkede replikker dannede en helt anden stemning end forventet. Somme tider missede de skiven fuldstændigt, men for det meste bidrog det overraskende meget til underholdningsværdien.