Biografi/baseret på virkelig historieDrama
Produktionsår: 1999
Varighed: 127 min.
Instruktør: James Mangold,
Medvirkende: Winona RyderAngelina JolieWhoopi GoldbergVanessa Redgrave,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 20.01.2009

Filmen bygger på en selvbiografisk bog om en ung kvinde, der i 60'erne i USA angribes af en dyb tomhedsoplevelse, prøver at begå selvmord og ender på en privat institution for sindslidende. Denne autentiske historie er nok peppet noget op for at få en god film ud af det, men alligevel kan man lære en del om grænse-psykotiske lidelser ved at se den.

Winona Rider spiller på en ret overbevisende måde filmens hovedperson Susanna, mens Angelina Jolie næsten lige så godt spiller en anden patient på institutionen (hun modtog flere priser for bedste birolle).

Den vilde og den stille
Rigtig meget af filmen er bundet op på samspillet mellem de to. Jolie - der altså kan andet end spille storbarmet actionhelt - er den oprørske Lisa, der meget stærkt præger sine omgivelser på både godt og ondt. Mens hun prøver at reagere udad, reagerer Susanna meget indad og lukker sig inde i sin egen forvirring. I begyndelsen af filmen er de to meget sammen, og Susanna "hænger på", når Lisa gi'r den for fuld udblæsning. Senere må Susanna – rystet over en af vennernes selvmord - vælge sin egen vej.

Den skæve vej ud
Efterhånden lykkes det den rolige og skarpe læge (Vanessa Grave) og den hjertevarme og håndfaste sygeplejerske (Whoopi Goldberg) at overbevise Susanna om, at hun er syg, og at hun skal kæmpe for ikke at ende sit liv i denne tilstand.

Dette lykkes også til sidst – men vejen snor sig ad underlige cirkler og sving, hvilket for mig at se er med til at vise noget af den underlige tåge, der ofte er omkring psykisk syge mennesker: det er ikke rigtigt til at gennemskue, hvad der sker og ikke sker. Susanna kommer ud af tågen. Ikke alle de venner, hun får på institutionen, er så heldige, men alligevel udtrykker filmen en vis optimisme: også sindslidelser kan overvindes eller i hvert fald beherskes.

Gøgereden
Man kan ikke lade være med at tænke på Gøgereden, hvor vi også følger en indlagt på en institution for sindslidende. Hvis man leder efter samme dybe kritik af behandlersystemet, bli'r man skuffet. "Girl, Interrupted" fremstiller faktisk behandlersystemet rimelig nøgternt: der er dårlige sider ved det, men dybest set både vil og kan de hjælpe. Leder man efter lige så vilde scener som i "Gøgereden", bli'r man også skuffet. Men er man på udkig efter en film, der mere tager udgangspunkt i virkeligheden, og som gi'r et følsomt indblik i en sindslidelse, så finder man det. Og det tilmed i en film, der også er spændende og underholdende hele vejen igennem. Både fordi handlingen er medrivende, og fordi filmen er besat med gode skuespillere.

Bedømmelse: 5.2 af 6. 5 stemme(r).