Produktionsår: 2019
Varighed: 95 min.
Instruktør: Christoph Waltz,
Medvirkende: Christoph WaltzVanessa RedgraveAnnette Bening,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 22.07.2021

BEDRAG PÅ ET HØJT PLAN

Hvis "Georgetown" var en helt igennem fiktiv historie, ville ingen tro på den. Den er simpelthen for langt ude. Ikke desto mindre bygger den på virkelige personer og virkelige begivenheder. Den er et eksempel på, at virkeligheden ofte overgår fantasien.

Et umage ægteskab
Filmen har tre markante hovedpersoner. Der er Ulrich Mott (Christoph Waltz), som er en eventyrer med trang til at mænge sig med samfundets øverste spidser. Han er i 40'erne. Så er der den 30 år ældre Elsa Brecht (Vanessa Redgrave), som er en kendt journalist, der flittigt deltager i selskaber i Washingtons high society. Og endelig er der Elsas datter Amanda (Annette Bening). Georgetown er en bydel i det centrale Washington.

Ulrich Mott præsenterer sig for Elsa Brecht ved et selskab. Tøvende giver hun efter for Motts pågående charme, og siger ja til at spise frokost sammen med ham. Hans tilnærmelser er så tydelige, at hun bemærker: "Du er vel klar over, at jeg er gift?" Det lader han sig ikke slå ud af: "Lad mig vide, når forholdet ændrer sig," siger han frimodigt. Elsas mand dør, og nogle år senere holder Ulrich og Elsa et selskab, hvor de meddeler, at de skal giftes. Det bryder Elsas datter Amanda sig ikke om at høre. Hun har helt fra begyndelsen haft en mistanke om, at Ulrich Mott ikke har rene motiver.

En lystløgners præstationer
Elsa Brecht bringer sin unge husbond i kontakt med højtstående politikere og andre betydningsfulde personer. Hun støtter og inspirerer ham i hans arbejde med at opbygge en organisation, der blandt andet skal give gode råd til, hvordan FN bedst kan håndtere de store konflikter i verden. Da handlingen foregår omkring årtusindskiftet, drejer det sig især om Mellemøsten. Ægteparret giver hans organisation navnet Eminent Persons Group (EPG). Han fik så højtstående personer som USA tidligere forsvarsminister Robert McNamara og den tidligere franske premierminister Michel Rocard med. Som formand for EPG går Ulrich Mott personligt ind i konflikterne i Mellemøsten og forhandler direkte med de ledende mænd i Al-Qaeda og med Irans styre. Det er i hvert fald, hvad Elsa Brecht tror - for en tid.

Ulrich Mott formår at holde sit løgnecirkus kørende et stykke tid, men så sker der noget, som han ikke kan få kontrol over. Og han får Elsas datter, Amanda, som modstander. Hun er professor i jura og helmer ikke, før hun får ham ned med nakken.

Fremragende præstationer
"Georgetown" er Christoph Waltz' debut som instruktør på en spillefilm. Det har resulteret i en ganske seværdig film. De tre hovedrolleindehavere yder alle en fantastisk præstation, og historien fortælles med godt håndelag. Filmen er delt op i kapitler. For hvert kapitel hopper fortællingen tilbage i tiden og giver os lidt flere oplysninger. Det fungerer fint. Vanessa Redgraves portræt af Elsa er charmerende og stærkt. Christoph Waltz har vi set i flere roller som skurken med et anstrøg af psykopati, så han har øvet sig på rollen som Ulrich. Den er som skabt til ham - og det er den nok også.

Der er mange ufortalte pointer, som vi selv må finde frem til. Det oplever vi som en kvalitet ved filmen. Er Ulrich en meget intelligent og beregnende løgner, der kynisk udnytter Elsa som et springbræt til at realisere sine ambitioner? Eller er han en personlighedsforstyrret mytoman, der tror på sine egne løgne og tror, at han kan være et redskab til at skabe fred i verden? Det får vi ikke svar på. Den retssag, der kommer glimt fra flere gange, ender med en dom, men hvad ligger egentlig til grund for dommen?

Meget langt ude
De tre stjerner giver vi ud fra de tre hovedrollehaveres præstationer, og ikke ud fra filmens budskaber, eller de etiske dilemmaer, der måtte ligge i den. Filmen handler om begivenheder, der er så sjældne og så langt ude, at det vil være vanskeligt at drage paralleller til noget som helst. Til trods for dette blev vi fastholdt og underholdt. Har man lyst til at undersøge virkeligheden bag filmen, kan man søge på navnene Albrecht Muth og Viola Herms Drath. Men vent til efter filmen, for Wikipedia og andre hjemmesider er plotspoilere.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 3.4 af 6. 5 stemme(r).